Dubbelvinst för UR i New York Festivals Radio Awards

Dubbelvinst för UR i New York Festivals Radio Awards

UR:s Hjärta och hjärna och Bildningsbyrån – Tänka mot strömmen, Lin Zhao – studenten som trotsar Mao, har vunnit brons i 2021 års upplaga av New York Festivals Radio Awards där radioproduktioner från hela världen deltog i natt.

Lyssna på UR Play:   Hjärta och hjärna >   Bildningsbyrån >

– Vi på Hjärta och hjärna är både glada och hedrade över det här priset. Och det är roligt att se att källkritik och folkbildning med fniss funkar inte bara här hemma utan även internationellt. Det sägs ju så mycket om saker i vår samtid – och med Hjärta och Hjärta försöker vi, med vetenskapens hjälp, borra i om det som sägs är sant, falskt eller bara mittemellan, säger Tommie Jönsson producent.

Hjärta och hjärna som vinner brons i kategorin Education Podcast är en podd med doktor Emma Frans och radiojournalisten Maja Åström. Tillsammans synar de olika påståenden, som till exempel "äggallergiker kan inte ta vaccin", "drick mycket öl och få bättre hårkvalitet" eller "demokratin är hotad". Podden kommer ut med ett nytt avsnitt varje vecka.

– Himla kul att Bildningsbyråns dokumentär om Lin Zhao vinner brons i New York festivals, där väldens bästa radioprogram koras! Jag känner mig oerhört hedrad och ödmjuk. Berättelsen om den kinesiska studenten Lin Zhao är fruktansvärd, men den belyser också kraften i människan. Den är därtill en viktig påminnelse om att yttrandefrihet inte bör tas för given, säger Lina Sundahl Djerf, reporter och radioproducent på UR.

Dokumentären, som vinner brons i kategorin Documentary History, är del av serien Bildningsbyrån - tänka mot strömmen om människor som gjort avtryck i politiken. Lin Zaho – studenten som trotsar Mao har sin startpunkt i våren 1968 och ett Kina där Mao Zedong rensar ut oliktänkande i den så kallade kulturrevolutionen. I ett ökänt fängelse i Shanghai sitter studenten Lin Zhao. Hon har vågat trotsa Mao, men för det får hon betala ett högt pris. Från fängelset fortsätter hon att protestera genom att skriva brev med sitt eget blod. När hennes syster och mamma får besök av en partitjänsteman som vill ha betalt för en gevärskula förstår de att hon är död.

New York Festivals är ett internationellt pris som uppmärksammar världens bästa radio. Priset har funnits sedan 1957. Mer om festivalen >

UR är en digital kanal för kunskap och lärande med uppgift att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Sveriges Utbildningsradio, UR är ett oberoende och självständigt public service-bolag som genom kunskap vill bidra till samhället.