En bro av poesi är en serie för barn mellan 6 och 9 år för att stimulera språkutveckling. Bild: Sam Sohlberg.

En bro av poesi bjuder in barnen till diktens magiska värld där ord är äventyr

Poesi sprängfylld av kraft, humor och lek med språket ihop med målande filmatiseringar och animationer. Det är komponenterna i UR:s nya programserie En bro av poesi för barn mellan 6 och 9 år. Med nya tappningar av klassiker som Dumtummen av Tage Danielsson och Krakel Spektakel slår på sin trumma av Lennart Hellsing, liksom ett flertal moderna dikter vill serien väcka barnens lust till språkets rika universum. Premiär 23 augusti på UR Play.

- Att leka med ord och med språket är en naturlig del i barns språkutveckling. Poesi har därför en hög potential att verka språkstärkande, om en närmar sig den lustfyllt och i barnens ögonhöjd, säger Jenny Reichwald projektledare och pedagog.

För att gamla och nya dikter ska attrahera unga läsare och lyssnare har varje dikt fått en helt ny tolkning. Tanken är att ladda dikterna med ett bildspråk och en rytm som passar dagens barn. Krakel spektakel har fått ett nutida beat, placerats i en modern storstads ljudmiljö av Ramel Francis och med en fräck animerad serietidningslook av Felix Altreus. Dumtummen stökar omkring på gatorna i en småstadsmiljö, musiklagd av Teodor Wolgers. Även de mer moderna dikterna får en helt ny egen stil. Snögubbe tögubbe av Hanna Lundström synliggör förändring i ett krispigt ljudlagt vinterlandskap och Kretsloppet av Emma och Lisen Adbåge blir levande med spännande animationer, dansande barn och en specialskriven låt som det är svårt att inte sjunga med i.

- Dikten Kretsloppet är en kort men klurig vers, där ordet ”korv” liksom öppnar en nästan hemlig dörr mellan både kiss-och-bajshumor och kretsloppstänk på samma gång. Det är roligt att leka med ord, så tycker jag, säger Lisen Adbåge. Och fortsätter:
- Fnisset kommer ofta nån sekund efteråt när man läst. Det är roligt med ord, hur de kan ha så olika laddning och betydelse beroende på sammanhang. En korv är INTE alltid en korv som Kommandoran ju säger.

Serien består totalt av 10 gestaltade dikter ur antologin En bro av poesi, utgiven av Svenska Akademien. Varje dikt får sitt eget uttryck, ton och rytm. Dikterna spänner över många känslor och sinnesstämningar, och de flesta lämnar stort utrymme för fantasi och tolkning. Fokus ligger på att lyfta fram orden och språket, och de nya musikaliska gestaltningarna präglas av humor och mycket värme. Syftet är att barn redan i tidig ålder ska få kontakt med lyrik via korta filmer som talar direkt till dem; via poesin stimuleras språkutveckling, skrivande, högläsning och egen läsning. Filmerna fungerar precis lika bra för barn som läser, som de som ännu inte knäckt koden.

- Serien är en igångsättare för att jobba med poesi i klassrummet. Både som genre och som inspiration för skapande med ord, rytm, rim och andra aspekter som stärker den egna språkkänslan. De kan användas ämnesövergripande, med elever med olika läs-och skrivförmåga, förklarar Jenny Reichwald.

UR är en digital kanal för kunskap och lärande med uppgift att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Sveriges Utbildningsradio, UR är ett oberoende och självständigt public service-bolag som genom kunskap vill bidra till samhället.