En mediekritisk resa till 15 länder

En Hamasledare kan framstå både som en förnuftig person och som en kall terrorist. Gaza som vi är vana att se som ett problemområde kan bli en solig idyll. I UR:s nya dokumentärserie Medialized skildras och problematiseras medier i ett globalt perspektiv.

Seriestart: 7 november kl. 22.00 i SVT1.

– Medialized är en serie som vill bidra till ett mediekritiskt förhållningssätt. Vi vill visa vad det är som gör att vissa händelser anses passa in i en medialiserad verklighet, säger producenten Johan Romin om sin serie som är producerad främst för ungdomar men är lika intressant för vuxna.

I Medialized har UR:s journalister rest till över 15 länder. I Israel träffar de Washington Posts korrespondent Janine Zacharia som berättar vilket inflytande hon har att forma människors åsikter om Israel–Palestinakonflikten. Därefter gör journalisterna en egen resa till Gazaremsan och intervjuar människor om det som händer i och kring Gaza, bland andra Ahmed Yousef som är politisk rådgivare åt Hamas premiärminister.

Drygt 80 procent av världens människor lever i länder där pressfriheten är begränsad eller icke-existerande. I Medialized förklarar verksamma journalister i Vietnam, Burma och Colombia hur de trots stora svårigheter bedriver journalistik. Internet och sociala medier är ett kraftfullt och relativt nytt sätt att nå ut, inte bara för journalister. Politiska krafter som tidigare jobbat med att påverka medier väljer i dag allt oftare att sprida sitt budskap direkt via nätet. Rödskjortor i Bangkok, Tea Partyrörelsen i Tennessee i USA, bloggare i Egypten och swingdansare i Sverige är bara några. Hur påverkar det mänskligheten i stort? Och det som alltjämt figurerar i traditionella medier, hur väljs det ut? Under upploppen i Kairo våren 2011 var det även upplopp i den indiska staden Hyderabad. Intresset från medierna i Europa var så gott som obefintligt. Varför?

En bild säger mer än tusen ord, sägs det. Du träffar Nick Ut som tog den berömda bilden på en napalmskadad flicka under Vietnamkriget. Konstfotografen Katrin Jacobson som arbetar mot barnprostitution pratar om sina verk. Tolvåriga Devika Rotawan från slummen i Indien har riskerat sitt liv genom att ställa upp på bild i medierna efter att ha bevittnat bombattentaten i Bombay 2008. Hon berättar om hur hon vågar träda fram och vittna mot den enda överlevande terroristen. Bakom bilderna av Devika står Uma Kadam, Indiens första kvinnliga pressfotograf.

Flera medverkande och personerna bakom serien finns tillgängliga för intervjuer.

• Massmedia

• sveriges utbildningsradio
  • resa
  • medialized