En sällsynt vanlig dag är en novellfilmen där det sällsynta blir normen. Från vänster skådespelarna Caspar Hafström, Happy Jankell och Jonas Franksson. Foto: Annika Busch/UR.

En sällsynt vanlig dag nominerad till prestigefullt pris

UR:s kortfilm En sällsynt vanlig dag har nominerats till Encounters Short Film and Animation Festival. Festivalen är Storbritanniens ledande kortfilmsfestival och filmen som skrivits och regisserats av Helene Näslund tävlar i kategorin Audience Award.

En sällsynt vanlig dag är en novellfilmen där det sällsynta blir normen, och normen det sällsynta. Personer utan normbrytande funktionsskillnad utsätts för samma bemötande som många personer med normbrytande funktionsskillnader drabbas av i verkligheten: de förminskas, ignoreras och glorifieras för småsaker.

– Det är en viktig film som redan gjort skillnad för många som sett den, att den nu ska ut och resa och ge fler möjlighet att se, beröras, vakna och tänka till känns hur bra som helst, säger Helene Näslund om nomineringen.

Filmen är en av cirka 200 som valdes ut till tävlan på Encounters Short Film and Animation Festival bland över drygt 2400 sökande från hela världen. Festivalen hålls den 20-25 september i Bristol.

Läs mer om Encounters Short Film and Animation Festival

Titta på En sällsynt vanlig dag på UR Play