Jack Werner, Edwin Safari och Åsa Larsson sätter fokus på digitala medier i tio nya avsnitt av Källkoll. Foto: UR.

En tredje säsong av UR:s Källkoll med Åsa Larsson, Jack Werner och Edwin Safari

Viralgranskarna Åsa Larsson och Jack Werner är tillbaka i en ny säsong av UR:s Källkoll – programmet om källkritik på nätet. Tillsammans med programledarkollegan Edwin Safari ska journalisterna gå igenom hur information och kommunikation funkar i digitala medier, så att elever på högstadiet kan fördjupa sin kunskap om det. Start 5 mars.

Se första programmet på UR Play >

– Att kunna genomskåda hur apparaten runt både verkliga och falska nyheter fungerar är en grundbult för den som rör sig på nätet i dag och det kommer vi att visa. Efter det här året tror jag att ingen är helt stursk längre när det gäller att navigera i en rörig informationsmiljö, säger Åsa Larsson

Källkoll vänder sig främst till elever på högstadiet och kopplar framförallt till ämnena samhällskunskap och svenska. I serien ges tips om hur en kan granskar sådant som en ser på nätet och lära sig mer om psykologin och strukturen bakom digitala medier. De arbetsblad som finns till serien har fokus på medier, samhällsfrågor och nyhetsvärdering samt på hur vår bild av omvärlden formas.

– Det är viktigt att unga själva kan avgöra vad som är sant, falskt eller mittemellan. Därför fortsätter Åsa Larsson, Jack Werner och Edwin Safari djupdyka i nyhetsflödet och ge matnyttiga tips i den här tredje säsongen. Och även den som inte är skolungdom kan få nya lärdomar, säger UR:s projektledare Nickoletta Jordö

Källkoll publiceras varje fredag på UR Play och UR:s Youtubekanal med start 5 mars. Totalt produceras 10 avsnitt. I första avsnittet reder trion ut vad en nyhet är och hur en nyhet blir en nyhet.

Programserien Källkoll hade premiär våren 2020 under pågående coronapandemi, då med titeln Källkoll corona, och hade ett stort genomslag på både UR Play och Youtube under de fem veckor som serien producerades. Under hösten 2020 var trion tillbaka med Källkoll USA-valet där man gick på djupet i nyhetsflödet kring den amerikanska valrörelsen.

UR är en digital kanal för kunskap och lärande med uppgift att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Sveriges Utbildningsradio, UR är ett oberoende och självständigt public service-bolag som genom kunskap vill bidra till samhället.