Episka kortfilmer med avstamp i litterära klassiker

Jägaren, Bevakad och Josefines himmel är tre kortfilmer för ungdomar som tar avstamp i litterära klassiker – Skriet från vildmarken, Kallocain och Ett moln på min himmel. De episka scenerna berör och lämnar avtryck.

Under tre onsdagar i oktober bjuder UR på kortfilm som är producerad i samarbete med unga lovande manusförfattare, regissörer och skådespelare.

Målgruppen är ungdomar och i synnerhet ungdomar som läser svenska som andraspråk. Varje film åtföljs av ett tv-program om filmen och den genre som den representerar. De efterföljande programmen är särskilt utformade för undervisning i svenska som andraspråk.

Jägaren, SVT1 22.00, onsdagen den 10 oktober
En markägare vill bli av med en aggressiv älg. Tonårstjejen Vanja vill bevisa att hon är modig nog att skjuta det stora djuret. Tillsammans med ett killgäng beger hon sig ut i skogen på den illegala jakten. Där blir tillvaron snart allt annat än trygg. Ungdomarna drar inte jämt och det finns andra som vill ta älgen för att lägga händerna på den utlovade belöningen.
Filmen är inspirerad av Jack Londons Skriet från vildmarken.

Bevakad, SVT1 22.00, onsdagen den 17 oktober
Väktaren Ann ser allt från sin bevakningscentral i köpcentret. Hon lever genom sina kameror och vågar sig sällan ut i verkligheten. En dag börjar en ny ung kille i sportaffären. Ann, som är en kvinna i medelåldern, blir hänförd. Med hjälp av kamerorna närmar hon sig honom, men hennes försök att få kontakt är inte uppskattade. För att ge igen använder hon sig av kamerornas makt.
Filmen är inspirerad av Karin Boyes Kallocain.

Josefines himmel, SVT1 22.00, onsdagen den 24 oktober
Josefine, 16 år, lever ett avslappnade och kringflackande liv på en segelbåt tillsammans med sin pappa. Det är de två mot världen och Josefine trivs med att ha sin pappa för sig själv. När han träffar en kvinna som han menar allvar med, hotas Josefines tillvaro. Han vill stanna i land, men Josefine vill till havs…
Filmen är inspirerad av Francoise Sagans Ett moln på min himmel.

• public service
  • sveriges utbildningsradio