Erik Fichtelius lämnar UR till sommaren

Erik Fichtelius lämnar UR till sommaren

Erik Fichtelius, UR:s verkställande direktör, meddelade i dag att han lämnar UR till sommaren. Han fyller 65 år nu i december och har varit vd sedan 2009.

– Det har varit sex härliga och, törs jag påstå, framgångsrika år. Vi har fått ett tydligare uppdrag och har stärkt vår ställning som public servicebolag, säger UR:s vd Erik Fichtelius.

UR har tillgängliggjort mer än 10 000 utbildningsprogram fritt på nätet. Användningen och publiken har mångdubblats och i de mätningar UR gör varje år ökar uppskattningen bland målgrupperna inom skola och utbildning. UR:s kunskapsuppdrag har fått kraftigt stärkta resurser av regering och riksdag.

– Förutsättningarna för UR är goda när företaget, precis som hela mediebranschen, står inför en genomgripande digital och mobil omvandling. Nu är det dags för nya steg i organisationsutvecklingen och det är ett arbete som måste ledas av någon som kan vara med på hela resan under många år. Därför är det här ett bra tillfälle för UR att börja leta efter en ny vd, säger Erik Fichtelius.

– Erik Fichtelius har gjort fantastiska insatser för UR och public service, säger UR:s styrelseordförande Lisa Lindström. Det är helt rätt att nu tänka framåt, och inleda rekryteringen av en ny vd som kan fortsätta den framgångsrika förflyttningen av UR in i ett medielandskap under förändring.

Erik Fichtelius sitter kvar som vd till sommaren, och lämnar formellt sitt uppdrag senast den 15 augusti 2015.

Om Erik Fichtelius:

Erik Fichtelius är ordförande i Utgivarna, intresseorganisation för Sveriges publicistiska medieföretag. Han har fått Stora Journalistpriset två gånger, 1984 och 2007. Han har även varit gästprofessor i journalistik vid Stockholms Universitet och är hedersdoktor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Mittuniversitetet.

Erik Fichtelius har arbetat inom public service sedan 1969. På Sveriges Radio har han varit Ekochef och innan dess allmänreporter och konsumentreporter. På SVT har Erik Fichtelius varit politisk reporter och kommentator på Aktuellt samt redaktionschef för 24 Direkt. Han tillträdde som vd på UR sommaren 2009.

För intervjuer med Erik Fichtelius eller Lisa Lindström kontakta pressansvarig:
Karoline Malitzki 08-784 42 72 eller 070-839 94 92, karoline.malitzki@ur.se.

Press- och informationschef:
Pernilla Angelin 08-78 44055 eller 0708415600, pernilla.angelin@ur.se