Europeiska äventyr i ny säsong av UR-succén Geografens Testamente

Tv-serien som fått mellanstadieelever att starta namninsamlingar och skriva debattartiklar kommer nu äntligen med en ny säsong. Den här gången reser ingenjör Mortensen (Henrik Ahnborg) och Holger Nilsson (Johannes Berg) samt den nya karaktären Esmé (Isabel Reboia) till Europa. UR:s barnserie Geografens Testamente - Europa har premiär torsdag 2 februari kl.18.45 i Barnkanalen och på URSkola.se.

Helikopter över Pyrenéerna, fäktning i Transsylvanien och märkliga gåtor på latin. I den nya säsongen av Geografens Testamente beger sig det omaka paret Mortensen och Esmé ut i Europa i jakt på den försvunna Holger. Genom mystiska ledtrådar upptäcker de världsdelens hisnande kultur och historia.

– Det blir en spännande säsong med många oväntade händelser, nya karaktärer och en rejält rafflande story. Lite av Da Vincikoden möter Nils Holgersson kanske. Ett fantastiskt och ruskigt äventyr för tittarna, säger Henrik Ahnborg, skådespelare och seriens regissör samt manusförfattare.

Geografens Testamente - Europa är den tredje säsongen av den omtyckta UR-serien. Tidigare har vi fått följa med till Sveriges samtliga regioner samt Nordens alla länder. Geografens Testamente används flitigt ute i skolorna och är populär bland eleverna. Bland annat så engagerade sig klass 5 A och 5 B från Edboskolan länge för en fortsättning.

– Det är roligt att ett tv-program som går helt i linje med kursplanen för geografi är så populärt bland barnen. Eftersom det är svårt för eleverna att göra fältstudier i andra länder så tar Geografens Testamente nu med dem på en resa genom Europa. Och riktigt spännande blir det, säger Maria Rydbrink Raud projektledare på UR.

Geografens Testamente - Europa riktar sig till årskurs 4-6 och har premiär torsdag 2 februari kl. 18.45 i Barnkanalen. Serien består av 8 avsnitt x 30 minuter. Samtidigt publiceras avsnitten efter sändning på URSkola.se. Följ Geografens Testamente under #geografenstestamente

• geografi
  • johannes berg