UR:s program Retorikmatchen, Min samiska historia, Det goda landet och Tripp Trapp Träd är nominerad till årets Kristallen-gala.

Fyra nomineringar för UR till årets Kristallengala

Förra året kammade UR hem en rekordvinst med dubbla utmärkelser inom kategorierna Årets realityprogram (Zero Impact) och Årets dokumentärprogram (Say Something). I år har UR fyra nomineringar till tv-galan.

– Det bästa med de här nomineringarna – förutom att de är glädjande många – är att de visar UR:s bredd. De fyra nomineringarna är exempel på hur vi genom högkvalitativ journalistisk engagerar unga, hjälper barn med språk- och begreppsinlärning, förklarar den föränderliga tid vi lever i samt vi belyser nationella minoriteters språk, kultur och historia. Ett axplock av UR:s rika utbud. Så välförtjänt och så roligt att dessa produktioner uppmärksammas!, säger Sofia Wadensjö Karén, vd för UR.

Min samiska historia är nominerad till Årets fakta och nyhetsbevakning. Serien utgår från personliga berättelser, där unga människor visar hur de påverkats av och själva påverkar historien. Det handlar om att ta tillbaka sitt språk och sitt arv.
Producent: Helene Näslund/UR

Det goda landet är en dokumentärfilmsserie som skildrar olika yrken som på olika sätt har berörts av immigration – polisen, arbetsmarknaden, försvaret, skolan, kommunen och civilsamhället – och är nominerad till Årets dokumentärprogram.
Producent: Åsa Ekman och Oscar Hedin/Film and Tell

Retorikmatchen, programmet där tala är guld, är nominerad till Årets barnprogram. Klasser i årskurs 6 från hela Sverige har försökt knipa en plats bland de tio bästa i retorik. Vi får följa spännande utmaningar och välformulerade tal som knockar juryn.
Producent: Erika Strand-Berglund & Markus Granseth/UR

Tripp Trapp Träd, UR:s omåttligt populära tv-serie för barn i förskolan, är också nominerad till Årets barnprogram. Varje morgon ramlar ekollonen Tripp och Trapp ner från Träd och möter skelettet Ben Rangel, Elke Ekorre och andra oväntade invånare på sitt äventyr när de ska ta sig upp igen. Till serien finns även en app för surfplattor.
Producent: Lotta Olin/UR

Årets Kristallen-gala direktsänds från Cirkus i Stockholm fredagen den 31 augusti 20.00 i TV4 och på TV4 Play.

Kristallen belönar det bästa inom svensk tv. Priset vill stimulera tv-program med hög innehållsmässig, konstnärlig och teknisk kvalitet samt belöna nytänkande, originalitet och gott hantverk. Dessutom hoppas stiftelsen att Kristallen ska stärka publikens förtroende för framtidens television.

Sveriges Utbildningsradio, UR är ett public servicebolag som ska göra skillnad i människors lärande. UR gör tv- och radioprogram som finns på UR Play, UR Skola och sänds via SVT:s och SR:s kanaler. UR driver också Kunskapskanalen tillsammans med SVT. UR:s uppgift är att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser.