Hej Strindberg! UR:s Rebecca Vinterbarn Elg utmanar nationalskalden

– Han är gubben vi tvingades läsa i skolan, som man skulle tycka om. Det säger programledaren Rebecca Vinterbarn Elg som i Hej litteraturens Strindberg-special tvingas utmana sin egen inställning till August Strindberg. Dessutom berättar de nutida författarna Per Olov Enquist, Björn Ranelid och Maja Lundgren vad litteraturens bad boy betytt för dem. Hej litteraturen om Strindberg visas i SVT1 30 april.

UR:s populära litteraturprogram Hej litteraturen är tillbaka och den här gången står August Strindberg i centrum. I Hej litteraturens Strindberg-special får programledaren, och tillika Strindberg-skeptikern, Rebecca Vinterbarn Elg möjlighet att ge författaren en ny chans.

Rebecca utmanar Strindbergentusiaster i en spännande citatduell och träffar kända och okända personer som gjort Strindberg till en del av sina liv. Författarna Björn Ranelid, Maja Lundgren och Per Olov Enquist, litteraturkritikern Jens Liljestrand och skådespelaren Olle Sarri är några av de personer som får beskriva Strindbergs inverkan på deras liv. Dessutom får vi möta Driva och Amanda, två unga tjejer som till skillnad från Rebecca älskar August Strindberg. De lever i ett kollektiv som har Strindberg som ett gemensamt tema.

– Med programmet hoppas jag att tittarna ska bli intresserade av att veta mer om vad Strindberg faktiskt skrev och inte bara vem han var, säger Rebecca Vinterbarn Elg. Jag hoppas tittarna blir så pass nyfikna att de orkar leta efter det just de kan tycka om, med den bredd Strindberg har i sitt skrivande tror jag att det kan finnas något för varje läsare.

Rebecca gör en resa genom Strindbergs rika författarskap och försöker läsa Strindberg på ett nytt sätt, för att en gång för alla förstå hur någon som varit död i hundra år kan få sådant utrymme och väcka så mycket känslor och engagemang även i vår tid.

Rebecca Vinterbarn Elg finns tillgänglig för intervjuer.

Hej litteraturen har gjorts med syfte att få fler unga att upptäcka läsandet och ska fungera som en inspirerande ingång till litteraturen. I tidigare säsonger har Hej litteraturen undersökt den västerländska litteraturhistorien och tittat närmare på den svenska litteraturen.

• public service
  • utbildningsradion