I dag avslöjades årets nomineringar till det prestigefyllda Stora Journalistpriset. Lilla Aktuellt (SVT/UR) är nominerade i kategorin Årets förnyare.

I en tid där publiken har tillgång till ett oändligt utbud och där konkurrensen om tiden aldrig varit större har Lilla Aktuellt ställt om och lyckats få fler 8- till 12-åringar att välja nyheter i nya format på olika plattformar. Den här nomineringen är ett kvitto på redaktionens förmåga att hela tiden förnya sig och vara relevanta för sin målgrupp.

– Att göra seriös och medryckande journalistik för barn måste vara det finaste uppdraget som finns, säger Matz Lundin exekutiv producent på UR.

Årets förnyare, med nytänkande, mod och innovationskraft går en av nomineringarna till Lilla Aktuellt (SVT/UR), Lizette Edfeldt, Josephine Hattevig, Malin Andersson, Lowe Östberg, Sophia Garcia Hasselberg och Matz Lundin.
Juryns motivering: De möter barnen där barnen är och når fram med nyheter med nya format. Personligt kul och närvarande.

– Det känns fantastiskt att såväl barnen, Sveriges viktigaste publik, och hela redaktionen lyfts fram i det här sammanhanget, säger planeringsredaktör på SVT Josephine Hattevig.

Lilla Aktuellt finns på flera plattformar, måndag till torsdag görs dagliga nyheter på SVT:s plattformar samt sociala medier. Genom ett mer nära och profildrivet berättande och en ständig dialog med publiken har programmet det senaste året mer än fördubblat sin publik i SVT Barn. På fredagar sänds Lilla Aktuellt Skola (UR), studioformatet som ökar i publik genom mer skolfokus, nyhetsquiz, större närvaro i hela landet och fokus på mediekunskap och källkritik. Programmet når uppskattningsvis hundratusentals elever i grundskolan varje vecka via lärarna.

Utöver de egna plattformarna är Lilla Aktuellts strategi också att alltid vara där målgruppen är. Med över 220 000 följare på TikTok har Lilla Aktuellt idag ett av de största kontona bland svenska medieaktörer.

– Det är ett ständigt lärande gäng med örat skarpt riktat mot publiken. Vi har lyckats med ett viktigt, svårt och alldeles nödvändigt förändringsarbete, säger Lowe Östberg projektledare på SVT.

– Lilla Aktuellt är ett fint exempel på hur ett samarbete mellan bolagen kan få oss att nå längre. Stor eloge och grattis till redaktionen som gjort ett fantastiskt jobb och blivit nominerad till Årets förnyare, säger Margaretha Eriksson programchef på UR.

Den 18 november är det prisutdelning av Stora Journalistpriset, då avslöjas vilka som vunnit i respektive kategori.

Faktaruta:
Lilla Aktuellt och Lilla Aktuellt Skola görs i samarbete mellan SVT och UR.
Lilla Aktuellt (SVT) gör journalistik för 8-12-åringar året runt. Huvudfokus ligger på videoreportage som publiceras på SVT Barn/Play och i ett program som sänds i Barnkanalen. Lilla Aktuellt finns också i SVT Duo-appen, på TikTok och Youtube. Lilla Aktuellt Skola är ett direktsänt studioprogram på fredagar som sammanfattar och fördjupar nyhetsveckan och som finns på UR Play och SVT Play.

• lilla aktuellt
  • barnprogram
  • sveriges utbildningsradio ab
  • ur
  • sveriges utbildningsradio

UR är en digital kanal för kunskap och lärande med uppgift att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Sveriges Utbildningsradio, UR är ett oberoende och självständigt public service-bolag som genom kunskap vill bidra till samhället.