I huvudet på Jonas Inde

I huvudet på Jonas Inde

En dag i taget. Mer än så kan man inte lova sig själv eller någon annan. Detta vet författaren och skådespelaren Jonas Inde, som i UR:s nya dokumentärserie Jonas löfte, skildrar sin personliga kamp för att hålla sig på den ljusa sidan i livet. När serien spelas in är Jonas inte längre förslavad av mörka, destruktiva krafter. Men morgondagen vet han ingenting om.  Jonas löfte sänds onsdag 5 september kl 20.30 i SVT2.

- Det går faktiskt att leva ett bra liv, trots ett kaotiskt inre, säger Jonas Inde, som med serien hoppas minska okunskapen om varför  ”människor gör dåliga saker”.

I drygt 20 år har Jonas Inde levt med insikten om, och konsekvenserna av, att han är alkoholist. 2003 fick han diagnosen bipolär sjukdom efter att i psykos ha hoppat ut genom ett fönster på tredje våningen. Han var då mitt uppe i en hyllad karriär och medlem i det framgångsrika Killinggänget. När serien spelas in har Jonas varit nykter i två år. Kombinationen psykisk ohälsa och missbruk är inte ovanlig, och det är också anledningen till att UR valt att satsa åtta halvtimmar på ämnet i höst. Men det är inte bara nattsvarta stunder som skildras i Jonas löfte. Alla avsnitt innehåller låtar som Jonas Inde skapar tillsammans med bandet Hundarna, och bland gästartisterna ser vi Maja Ivarsson, Andreas Kleerup och Freddie Wadling.

Under seriens gång får tittarna följa med både till lägenheten där Jonas hoppade och till BB där Jonas stolt visar upp sin nyfödde son. De får även inblick i vardagen, som rymmer både smutstvätt och filmpremiärer. Men serien inleds med ett besök på Kumlaanstalten, där Jonas genom sina vänner Ronny och Tobias historia vill sätta fokus på det allra viktigaste för att bryta ett destruktivt beteende. Att inse att det inte är någon idé att kämpa emot längre.

- Det finns bara ett sätt att överleva, och det är att kapitulera, säger Jonas Inde.

Våren 2011 skriver Jonas på Twitter att han behöver jobb. UR:s producent svarar och undrar om deras satsning på ämnet psykisk ohälsa intresserar honom. Det gör den inte, svarar Jonas artigt men bestämt, men går ändå med på att träffas och bolla idéer. Och så uppstår programidén.