Interner visar läsförståelsens kraft

I UR:s dokumentärserie Min livstid besöker regissören och skådespelaren Ulf Stenberg svenska fängelser för att prata om läsning. För många som sitter inne är läsförståelse en fråga om att överleva, både på insidan och i det fria livet utanför. Serien vänder sig till unga vuxna med syfte att ge insikt om vad läsförståelse betyder både för den personliga utvecklingen och för att kunna vara delaktig i samhället. Start 16 mars kl. 22.00 i SVT1.

– Det var första gången på häktet Österåker som jag läste ut en bok. När man sitter ensam sådär, då blir det ens enda kompis, det är det enda man har. Det är klart man testar, det är överlevnadsinstinkt, berättar Lisa som under ett år gått från att inte ha läst en enda bok till att ha läst så många att hon inte ens kommer ihåg.

I isoleringen på fängelser och häkten blir läsning livsviktigt för många. De läser för att fördriva tiden, fly verkligheten, drömma och känna sig fria. De läser och skriver brev för att hålla kontakt. De läser för att kunna utbilda sig och ta plats i samhället. I åtta halvtimmesavsnitt skildrar Min livstid hur läsning och läsförståelse skapar mening, ger nya perspektiv, insikter om oss själva och vår omgivning – och möjlighet att förändra.

Ulf Stenberg träffar personer som sitter och har suttit inne för att prata om vad läsning, texter och skrivande har för betydelse för dem. I unika scener från anstalterna Hall, Hinseberg, Skänninge, Skenäs och Färingsö får vi höra historier som vi sällan får ta del av. Ulf träffar bland andra Jimmie som sitter på Skänningeanstalten. Han längtar efter sina barn och läser in sagor till dem för att få vara en del av deras liv. På Färingsö avtjänar Emma ett straff för första gången. Där lär hon känna Lillemor som suttit i fängelse mer än 25 år av sitt liv. Lillemor har skrivit flera böcker, bland andra Hinsehäxan som betytt mycket för Emma. Maria var 13 år när hon dömdes för rån, idag är hon högskoleutbildad och sitter i socialnämnden i sin kommun.

Förmågan att tolka och förstå skriftliga texter är en central del i våra liv eftersom kunskap i stor utsträckning utvecklas genom vår förmåga att ta till oss text. Med god läsförståelse kan man ta sig an och förstå det man läser på djupet, göra reflektioner och dra slutsatser utifrån texten. Idag kräver både arbete och privatliv läs och – skrivkunnighet i större utsträckning än tidigare. Inte minst med tanke på den digitala utvecklingen och den uppsjö av information som vi får till oss varje dag. Och studier visar att ungdomar som växer upp under det tjugoförsta århundradet kommer att läsa och skriva mer än under något annat århundrade.

UR SATSAR PÅ UNGA OCH LÄSFÖRSTÅELSE
Hösten 2013 började UR sin största satsning på läs- och skrivinlärning någonsin med en rad tv- och radioprogram och webbspel, framförallt för de yngre barnen. Nu gör UR tre serier för en äldre målgrupp för att visa vad läsförståelse kan betyda. Min livstid vänder sig till unga vuxna, Ordet är mitt till gymnasieungdomar och radioserien Läs och lev till unga vuxna.

ORDET ÄR MITT är en serie med åtta program där ungdomar med olika erfarenheter berättar om sin verklighet och sina problem. Om sina upplevelser av text, och om hur texter påverkar och har påverkat deras liv och deras självbild. Start 16 mars kl. 23.00 i SVT1.

LÄS OCH LEV tar upp flera olika slags texter som vi möter både i vardagen och i mer livsavgörande situationer. Det kan handla om att förstå brevet från myndigheten, hur det är att inte förstå en ordvits på jobbet eller hur man ska orka läsa texter längre än ett vanligt sms. Sänds i P4 kl. 11.03 med start 12 mars och åtta lördagar framåt.

Ulf Stenberg och andra medverkande finns tillgängliga för intervjuer.

• min livstid
  • ulf stenberg