Jag kysste Putin

UR:s Kunskapsdokumentär Jag kysste Putin handlar om Marsha Dorokova som är engagerad i den ryska nationalistiska ungdomsorganisationen Nashi. Kritiker liknar den vid Hitlerjugend men Marsha är blind för all kritik. Det är först när bloggaren Oleg Kashin blir svårt misshandlad som hon vaknar upp och börjar ifrågasätta om hon verkligen står på rätt sida. Jag kysste Putin sänds onsdag 7 mars kl 22.45 i SVT2.

Marsha Dorokova är starkt engagerad i Nashi, en nationalistisk ungdomsorganisation som ska skydda Ryssland från dess "fiender". Hon har sedan 15 års ålder varit som förblindad av organisationen och gör allt för att försvara den och Rysslands politiska system. Kritiker, bland andra bloggaren Oleg Kashin, menar att Nashi uppvisar likheter med Hitlerjugend. Men trots att Marsha börjar se de orättvisor och trakasserier som oppositionen utsätts för står hon fast vid sin organisation. Det är först när Oleg Kashin nästan misshandlas till döds som hon börjar ifrågasätta om hon står på rätt sida. Frågan är om hon ska fortsätta stödja Nashi eller om det är dags att tänka om?

Sändning: SVT1 onsdag 7 mars kl 22.45: Jag kysste Putin