Kändisar drillas i att göra klimatsmarta val

I UR:s Klimatkampen flyttar fyra kända svenskar in på en ekogård för att lära sig att dra ner på sitt alltför stora klimatavtryck. Nikki Amini, Filip Lamprecht, Arja Saijonmaa och Claes Malmberg lever som om det skulle finnas upp till 11 jordklot. Nu utmanas de att tänka på nya hållbara sätt. Och i slutet väntar examination och utvärdering – kommer de lyckas att gå från klimatbov till klimatproffs? Mark Levengood är programledare och Ellen Sarri Littorin hans sidekick. Premiär 12 januari i SVT2 kl. 20.00 och på UR Play.

I Klimatkampen bjuder skådespelarna Claes Malmberg och Arja Saijonmaa, modellen Filip Lamprecht och entreprenören Nikki Amini på sig själva och på en underhållande, tankeväckande och inspirerande resa mot ett mer klimatsmart liv.

Deltagarna har stora problem. De lever i överflöd och vet inte hur de ska göra för att ställa om. För att komma till rätta med klimatproblematiken får de checka in på Klimatkampens eko-retreat där de under fem dagar drillas i en klimatsmart och hållbar livsstil. Därefter blir det en 21 dagar lång utmaning när deltagarna tillämpar sina nya kunskaper på egen hand i sin hemmavardag. Och efter det väntar en återträff med examen på ekogården.

- Jag har känt att jag inte riktigt vet vad jag håller på med när det kommer till den klimatpåverkan mina val i vardagen kan ha, och som jag faktiskt kan förbättra. Alltifrån val av matvaror, källsortering, återvinning och generell kunskap kring hur jag kan leva mer klimatsmart. Omställning av gamla vanor kan vara svårt, men jag vill gärna göra bättre, säger Nikki Amini.

Programledaren Mark Levengood lotsar deltagarna genom kluriga frågesporter, spännande tävlingar och krävande utmaningar. Till sin hjälp har han 11-åriga barnskådespelaren Ellen Sarri Littorin, en representant för den generation som kommer behöva ha en fungerande planet att leva på.

- Forskningen pekar på att den globala uppvärmningen kan få väldigt allvarliga konsekvenser och att det kommer krävas stora ansträngningar från världens länder för att bromsa klimatförändringarna. Men även vi som individer kan bidra till en mer hållbar värld – i stort såväl som i smått. I Klimatkampen visar vi att alla kan göra skillnad, det handlar bara om att ta första steget. Klimatkampen visar också att våra försök att bidra till en hållbar värld kan vara lustfyllda, säger Mark Levengood.

• sveriges utbildningsradio
  • ur
  • public service

UR är en digital kanal för kunskap och lärande med uppgift att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Sveriges Utbildningsradio, UR är ett oberoende och självständigt public service-bolag som genom kunskap vill bidra till samhället.