Livet i Bokstavslandet är tillbaka

UR:s populära ABC-serie Livet i Bokstavslandet är tillbaka! Precis som förut handlar det om sång, dans, humor och kunskap. Och den här gången ska showartisterna, ordläkarna och meningsbyggarna från Bokstavslandet hjälpa barn i årskurs 2 och 3 att få upp sitt läs- och skrivflyt. Den 12 mars visas det första av åtta nya avsnitt i Barnkanalen. Samtidigt publiceras alla 8 avsnitt på ur.se/abc.

I den nya säsongen av Livet i Bokstavslandet får barnen återigen möta showartisterna Ami, Bruno, Coco och Dani som i varje avsnitt får i uppdrag av teaterdirektören att sätta upp en show om bokstäver. Men den här gången tycker teaterdirektören att showartisterna har utvecklats och är redo för nästa steg. Därför handlar showerna om bland annat ljudstridiga stavningar (som i camping, skönhet och tjuvar), dubbla konsonanter och vokaler.

Syftet med nya Livet i Bokstavslandet är att ge barn flyt i läsningen och verktyg som underlättar det egna skrivandet. Hos Maggan, Ferdinand och Allan i Meningsbygget får barnen därför lära sig hur man bygger upp en mening. I Bobbys och Epas Ordförråd finns ordkunskapen. Och på Bokstavsarenan hjälper karaktärerna Rocky, Coach, Tackelmeister och Junior barnen att lära sig högfrekventa ord. Alla roller spelas av skådespelarna Katharina Cohen, Björn Kjellman, Omid Khansari, Emma Molin och Anna-Lena Hemström.

För Livet i Bokstavslandets manus står Patrik Sundström och Pelle Helmstein. Musiken är komponerad av Erik Hjärpe och bröderna Petter och Jens Lindgård från Damn som brukar spela med Timbuktu. Anna Vnuk har gjort koreografin till alla dansscener.

Den nya säsongen av Livet i Boktavslandet består av 8 avsnitt x 15 minuter och har premiär torsdag 12 mars kl. 18.15 i Barnkanalen. Samtidigt publiceras alla 8 avsnitten på ur.se/abc.  Följ Livet i Bokstavslandet under #livetibokstavslandet.

Nya program i UR:s läs- och skrivsatsning

Hösten 2013 började UR sin största satsning på läs- och skrivinlärning någonsin med en rad tv- och radioprogram och webbspel som alla hade ett tydligt pedagogiskt mål. Under 2015 kommer nya serier med fokus på läs- och skrivinlärning. På ur.se/abc finns alla program i satsningen samlade.

• Tv-serien Sanningen om Gunnar och Molly – read-along innehåller lästräningsmoment. Den är animerad med text att följa med i, så man kan titta, lyssna och läsa samtidigt. Serien sänds i Barnkanalen med start 19 februari och finns sedan på ur.se/abc.
  • Nya Livet i Bokstavslandet ska hjälpa barn att få upp sitt läs- och skrivflyt och riktar sig till barn i årskurs 2 och 3. Alla 8 avsnitt finns på ur.se/abc från 12 mars. Avsnitten kommer också sändas på Barnkanalen med start 12 mars (avsnitten för åk 2) och 20 augusti (avsnitten för åk 3).
  • Lässugen ska inspirera föräldrar till att läsa högt för sina barn. Serien riktar sig till både förskolebarn och deras föräldrar. En ny säsong av Lässugen sänds i Barnkanalen med start 2 april kl. 18.00.

• läs- och skrivflyt
  • konsonanter