Lorentz och Daniel Paris till UR:s valupptakt för unga

Lorentz och Daniel Paris till UR:s valupptakt för unga

Lördag, söndag och måndag blir det valupptakt för förstagångsväljare på Mynttorget i Stockholm och i UR:s Youtube-kanal Tänk till. Lorentz, Ida Redig och Naomi Pilgrim gör pampiga uppträdanden och det blir spännande politiska debatter med bland andra Bilan Osman (Expo), bloggaren Daniel Paris och Irma Ortega (jagvillhabostad.nu). Leder valupptakten gör Nour El Refai.

UR:s valupptakt Tänk till – valet direktsänds i två kanaler samtidigt: UR:s Youtube-kanal Tänk till samt i SVT2. Nour El Refai vänder sig direkt till dem som ska rösta för första gången och lyfter frågorna som är viktiga för dem. Det handlar om jobben, om bostadsbristen, om miljön, om rasism och om jämställdhet. Om politiska visioner. Och om varför varje röst är så viktig.

Komikern Ola Söderholm från bland annat Tankesmedjan och Hårdvinklat gör satiriska analyser av politiska uttalanden under valrörelsen. Vad säger de egentligen? Facebook-komikern Jamal Jc gör sketcher och fångar upp förstagångsväljarnas frågor. På plats på Mynttorget finns också en fotoautomat där man kan föra ut sitt eget politiska budskap i sociala medier.

Till skillnad från de flesta andra valprogram är det inga inbjudna politiker på scenen. De står i publiken och först efter tv-sändningens slut får de svara på de ungas frågor – när sändningen fortsätter i Tänk till på Youtube.

Sändningar

• 30 augusti kl. 16.30-17.00 i UR:s kanal Tänk till på Youtube samt SVT2: Vilket samhälle vill vi ha? Medverkar gör bland andra Bilan Osman, Expo, Hugo Selling, ordförande för högerjuristerna Stockholms universitet, Kim Hultgren, Green Cross Youth. Artist: Ida Redig
  • 31 augusti kl. 16.30-17.00 i UR:s kanal Tänk till på Youtube samt SVT2: Varför ska man rösta? Medverkar gör bland andra Daniel Paris, bloggare och Josefin Strömberg, liberal debattör. Artist: Naomi Pilgrim
  • 1 september kl. 20.00-21.00 i UR:s kanal Tänk till på Youtube samt SVT2: Debatt om de hetaste valfrågorna för unga; jobb, bostad, miljö, rasism och jämställdhet. Medverkar gör bland andra Irma Ortega, jagvillha bostad.nu och Olivia Linander, Årets Miljöhjälte 2013. Artist: Lorentz

Efter tv-sändningens slut fortsätter programmet i Tänk till på Youtube. Då får publiken chans att ställa sina frågor till riksdagspolitikerna i publiken.

Efter att varje avsnitt sänts finns det att se i Tänk till-kanalen och i UR Play. Tänk till-kanalen har valfokus ända fram till den 14 september.