Margaretha Eriksson ny programchef på UR. Foto: Tina Axelsson

Margaretha Eriksson ny programchef på UR

Det är nu klart att Margaretha Eriksson går till UR och rollen som programchef.

– Margarethas djupa kompetens, trygga ledarstil och inte minst hennes energi blir en fantastisk tillgång i vår spännande utvecklingsresa, säger Sofia Wadensjö Karén, vd på UR.

– Margaretha är en omvittnat god ledare med höga kvalitetsambitioner och djupa publicistiska insikter. Sedan en tid tillbaka har vi på UR påbörjat en spännande resa tillsammans, att få välkomna Margaretha till den – och till oss – känns verkligen roligt. Jag kan inte tänka mig en bättre lämpad person att leda vår programproduktion framåt, säger Sofia Wadensjö Karén.

Margaretha Eriksson kommer närmast från SVT där hon arbetat som nyhetschef på Riksnyheterna, nu senast i en övergripande publicistisk roll som nyhetschef inom SVT:s Lokala nyheter. Tidigare har hon varit nyhetschef och redaktionell ledare på TV4.

– Det ska bli fantastiskt roligt och utmanande att bli en del av den storsatsning som UR nu gör för att fler människor ska få en stark relation till UR med allt dess unika kunskapsinnehåll, säger Margaretha Eriksson.

UR:s uppdrag handlar i grunden om att – genom kunskap – stärka det demokratiska samhället. Det börjar i förskolan och fortsätter i ett livslångt lärande. I centrum för det uppdraget står förstås programproduktionen med UR:s helt unika kombination av pedagogik och journalistik. Därför är rekryteringen av en ny programchef central.

– Jag har största respekt för det stora kunnande som finns på UR och känner mig stolt över att få vara med och leda programverksamheten och därmed få vara med och bidra till UR:s vision: Frihet genom kunskap – för de många och de få!

Margaretha kommer att ingå i UR:s ledningsgrupp samt utbudsledning. Hon tillträder som programchef 12 augusti.

För frågor, kontakta gärna:

Sofia Wadensjö Karén, vd på UR, 0705-36 71 59

Margaretha Eriksson, tillträdande programchef på UR, 0702-64 43 10