Programledarna Sophia Bergman, Nancy Delic och Sebastian Pawlowski beger sig på roadtrip. Carl-Einar Häckner medverkar med specialskrivna låtar för varje avsnitt.

Miffo på roadtrip för att utforska vägen till frihet

Programledarna Sophia Bergman, Nancy Delic och Sebastian Pawlowski har många gånger känt att deras livsutrymme begränsats för att de har en utvecklingsstörning. Nu beger de sig på en roadtrip för att utforska livet utifrån ett urval av mänskliga rättigheter, så som de tolkar dem. Det gör de på sitt alldeles egna sätt – med humor och rättframma anspråkslösa frågor kring stora, små, svårare och lättsammare ämnen.

Miffo-tv – rätten till frihet, tisdagar i SVT2 kl. 20.30 med premiär 16 augusti.

– Det var jättekul att få träffa så mycket intressant folk och vara med om allt som vi fick uppleva. Det var extra kul att köra bil, säger Sebastian Pawlowski om resan han gjort tillsammans med de andra programledarna.

I Miffo-tv – vägen till frihet bjuder Sophia Bergman, Nancy Delic och Sebastian Pawlowski på åtta avsnitt där de reser runt i Sverige och träffar olika personer för att utforska olika aspekter av livet. Hur viktigt är det att ha ett hem, vad innebär religionsfrihet, hur värnar man om rätten till privatliv? Vad betyder rätten till hälsa, hur gör man för att må bra? Och vad är egentligen frihet?

Det första avsnittet, Tak över huvudet, sätter fokus på det materiella. Och kanske det viktigaste av alla materiella ting som vi människor behöver – ett hem. Miffo-tv bor hos en person som har både gott om utrymme och lyx i sitt slott till bostad. De umgås också med en person som nästan inte har någonting alls, och framförallt inte någonstans att bo.

I andra avsnittet, En högre makt, undersöks det själsliga och religiösa. Alla har rätt att tro på vad de vill. Miffo prövar på livet som troende på Hare Krishna. Därefter är de med på svenska häxors månskensceremoni. Längre fram, i Lära sig grejer, handlar det om rätten till utbildning och då är det körskola och jägarexamen som står på schemat.

Carl-Einar Häckner medverkar med specialskrivna låtar för varje avsnitt.

Serien utgår från mänskliga rättigheter, och det är en öppensinnad och vid tolkning som görs. Samtliga avsnittstitlar i sändningsordning: Tak över huvudet, En högre makt, Vara ifred, Lära sig grejer, Våra kroppar, Våra kön, Må bra, Frihet.

Projektledare och producent är Matz Lundin.

För intervjuer och mer information kontakta pressansvarig.