Monster och magi i UR:s nya geografiserie för barn

Endast ett barn kan lösa mysteriet med Skuggdalen – en värld som blivit förstörd. Ett barn med en karta. Så börjar UR:s nya serie Den magiska kartan, fem avsnitt animerad film för barn. I huvudrollerna ser vi Heidi Kirschon Blanck och Elvis Ral Lustig. Premiär i SVT Barn 31 maj kl. 17.35 och på UR Play där alla avsnitt publiceras samtidigt.

Den magiska kartan är något så ovanligt som en pedagogisk monsterserie med det underliggande målet att lära barn att läsa kartor och att undersöka sin närmiljö.

– Barn kan ju faktiskt lära sig att hantera kartor om de ser, ”Den magiska kartan”, säger Heidi Kirschon Blanck som trots att hon bara är nio år har flera roller bakom sig. De lär sig roliga och kluriga gåtor som de kan dra för sina kompisar. Och de lär sig att aldrig ge upp hoppet!

Den magiska kartan handlar om hur Andrea, 9 år, lockas in i en främmande värld av en korp, som blir hennes vägvisare. Korpen heter Aron och spelas av nioåriga Elvis Ral Lustig. Aron är ett barn som blivit förvandlat, och som tur är kan han prata.

I Skuggdalen finns inget vatten, inga vägar, ingen mat, och alla barn är förvandlade till korpar. De vuxna är förvandlade till monster. Med hjälp av en tom karta och Andreas steg, som till hennes förvåning visar sig vara magiska, erövrar de världen tillsammans, steg för steg. Och lyckas till slut befria den.

Tanken var från början att göra en live action-serie, men UR fattade ett snabbt beslut i början av pandemin att göra animation mot greenscreen i stället.

– På så sätt har vi kunnat filma flera i samma scen utan att de behöver vara med i studion samtidigt, berättar Tove Jonstoij, seriens projektledare och dramaturg.

Att spela in framför greenscreen var en rolig utmaning för Heidi och Elvis, som verkligen fick använda sin fantasi. Först efter inspelningen skapades bilderna och figurerna.

– När vi spelade in visste vi inte hur något skulle se ut, så vi hittade på egna bilder i huvudet, berättar Elivs. Jag var väldigt spänd på hur den onde, Zero, skulle se ut. Jag visste inte ens hur jag själv skulle se ut som korp!

Seriens målgrupp är barn som lär sig om geografi och om sin närmiljö och till serien finns en handledning med tomma kartor som man kan fylla i när man utforskar sin egen ort.

– Ett viktigt budskap med serien är att man genom kunskap, steg för steg, kan förstå och bidra till de stora sammanhangen och vi vill visa att barn har enorma krafter genom sin nyfikenhet och vilja att lära sig nytt, säger Mikaela Périer, seriens författare och regissör.

För design och animation av Den magiska kartan står de prisbelönta animatörerna Goldspoon: Jessica Laurén, Jonas Dahlberg och Boris Nawratil.

UR är en digital kanal för kunskap och lärande med uppgift att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Sveriges Utbildningsradio, UR är ett oberoende och självständigt public service-bolag som genom kunskap vill bidra till samhället.