Mord, mysterium och matematik i UR:s nya dramaserie

I en liten stad någonstans i Sverige hittas en kvinna mördad tillsammans med ett kryptiskt meddelande. Den nya dramaserien Mattemorden blandar mattegåtor med mystiska mord för att väcka intresse kring ämnet matematik. I rollerna ser vi bland annat EvaMaria Oria och Jakob Hultcrantz Hansson. Seriestart onsdag den 2 september kl 21.30 i SVT1 och på UR Play.

En kvinna hittas mördad på en biograf tillsammans med ett mystiskt meddelande. Det ska snart visa sig att mordet är den första i en serie kommande mord, där varje offer lämnas tillsammans med nya mattegåtor. Kriminalaren Esther (EvaMaria Oria) och matematikern Ronnie (Jakob Hultcrantz Hansson) ska tillsammans försöka knäcka koden för att stoppa seriemorden, som alla verkar hänga samman med olika matematiska problem. Syftet med serien är att skapa nyfikenhet kring ämnet matematik.

– Goda matematikkunskaper är viktiga i ett demokratiskt samhälle. Utan dem kan man inte förstå vare sig sin privatekonomi eller samhället. Alla kan lära sig matte, säger UR:s projektledare Ulrika Nulty.

UR-serien Mattemorden är en samproduktion med produktionsbolaget Fundament Film, som tidigare bland annat gjort 30 grader i februari. Serien är skriven och regisserad av Alexander Barth och Gustav Öhman Spjuth. I huvudrollerna ser vi EvaMaria Oria, Jakob Hultcrantz Hansson, Elsa Granzow och Robert Hannouch.

Mattemorden består av 8 avsnitt x 30 minuter och har premiär onsdag 2 september kl 21.30 i SVT1 och på UR Play.

MATTEUTMANINGAR PÅ WEBBEN
I samband med tv-serien Mattemorden erbjuds handledning på ur.se. Här finns möjlighet att utforska och räkna programmets mattescener i form av ett quiz som hör till varje avsnitt.

UR har även skapat mattemorden.se, en interaktiv trailer. Där måste användaren lösa mattetal med snabb huvudräkning för att inte bli mördad. Det går också att dela resultatet och bjuda in vänner. När tiden är ute länkas användaren till tv-serien Mattemorden på UR Play.

• ur play
  • ur.se