Ny satsning hjälper unga tänka kritiskt kring droger

Ny satsning hjälper unga tänka kritiskt kring droger

Att undervisa om alkohol och droger är komplext, och många lärare saknar utbildning i ämnet. Samtidigt ökar användningen av cannabis, och nya droger riktade till ungdomar dyker ständigt upp på marknaden. Nu lanserar UR en webbplats för unga, en temasajt för lärare och tre nya programsatsningar. De nya verktygen ska göra det lättare att undervisa i ett ämne som är svårt – och hjälpa unga att tänka kritiskt kring droger.

En effektiv undervisning om alkohol och droger lägger grunden för att eleverna ska kunna göra sin egen risk- och konsekvensanalys, det visar UR:s förstudie bland lärare, elever, forskare, poliser och fältassistenter. Den kombinerar balanserade fakta om alkohol, droger och lagstiftning med sociala aspekter. Som vad alkohol gör med omdömet, på vilka sätt vi blir mer utsatta när vi är drog- och alkoholpåverkade, hur viktiga kompisarna är och hur vi tar ansvar för varandra.

På UR:s nya webbplats Droger & dilemman får högstadieungdomar reflektera kring riskerna med och konsekvenserna av droganvändning. Samtidigt lär de sig mer om lagstiftningen, om hur alkohol och droger påverkar kroppen, och att vara källkritiska. Webbplatsen är en digital stad där det finns alkohol och droger.Tanken är att en ung person ska kunna känna igen sig i både miljön och de situationer som kan uppstå där. Här möter de realistiska dilemman kopplade till bland annat grupptryck, utsatthet, riskbruk, langning – frågor som är mer eller mindre närvarande i deras vardag.

I dokumentärserien Droger skildras ungas relation till alkohol, cannabis och andra droger. Det är ungdomarna själva som berättar, genom dokumentära scener och med sina egna ord. Vi får bland annat följa David, 19 år, som började röka cannabis under högstadiet och Malin vars syster dog av en överdos.

I kortfilmerna Fakta droger, får vi en inblick i alkohol och droger och dess konsekvenser genom de medverkandes personliga berättelser. Vi får bland annat möta narkotikapolisen Christoffer, simmerskan Ebba som dopade sig och akutläkaren Josefin som varje vecka tar emot patienter som har överdoserat nätdroger.

I Föräldrasnack om droger, två program om föräldrarollen och ungas droganvändning, får föräldrar och pedagoger konkreta råd om hur man kan prata med tonåringar om alkohol och droger.

Temasajten Att nå fram med ANDT-undervisning riktar sig direkt till pedagoger. Här finns bland annat övningar som kan sätta igång diskussioner om riskerna med och konsekvenser av alkohol och droger.

Materialet i satsningen kan användas i ämnen som samhällskunskap, biologi, idrott och hälsa samt svenska.