Ny serie om de vanligaste ungdomsbrotten

Ny serie om de vanligaste ungdomsbrotten

Vad är våldtäkt och vad händer när ord står mot ord? Hur allvarligt är det att trakassera någon på internet? Hur påverkas livet när man blir utsatt för ett brott? I UR:s nya ungdomsprogram Justitia får tittarna på nära håll följa några av de vanligaste ungdomsbrotten – från brott till straff. Programledarna Dona och Leo träffar ungdomar, offer och förövare och tar oss på en dramatisk resa genom paragraferna. I första avsnittet möter vi gänget som begick brott i grupp. Serien har premiär 15 augusti i SVT1.

I UR:s Justitia får tittarna tillsammans med de två programledarna Dona Hariri och Leo Razzak följa autentiska brottsfall – från brottet, via rättegången och till straffet. Dona, som är jurist, reder ut och förklarar juridikens komplicerade värld. Leo ifrågasätter och pratar med ungdomar om hur de ser på brott och straff.

– Det är fascinerande att det i lagen mer eller mindre står vad som är rätt och fel. Jag vill göra juridiken enkel och nå ut till unga tjejer. Det är den största anledningen till att jag programleder den här serien, säger Dona.

Brotten vi får följa är brott som de flesta ungdomar kan relatera till: misshandel, sexualbrott, personrån, brott i grupp och internettrakasserier. I första avsnittet ligger fokus på brott i grupp. Ett gäng gör sig skyldiga till en rad brott: inbrott, övergrepp i rättssak, hot och misshandel. Dona och rådmannen Fanny Gleiss Wilborg förklarar hur rätten resonerar. Leo träffar förövarna, varav en fortfarande sitter på ungdomsanstalt.

I avsnitt två får vi möta Fanndis som när hon var 14 år utsattes för ett internettrakasseri som idag har setts av över en halv miljon människor. Vad säger juridiken om internettrakasserier och vad hände när Fanndis polisanmälde brottet? Tredje avsnittet fokuserar på sexualbrott. En spännande flirt övergår i våldtäkt. Men ord står mot ord – rör det sig verkligen om en våldtäkt? Vad säger lagen om sexualbrott, och hur har synen på sexualbrott ändrats över tid? I fjärde och sista avsnittet möter vi offer och förövare i ett misshandelsfall.

Dona Hariri är 23 år och nyutexaminerad jurist, utbildad på Örebro och Uppsala universitet. Under gymnasietiden skrev Dona en barnbok som hon själv tryckte och sålde för att sedan skänka pengarna till krigsdrabbade barn.  Leo Razzak är 26 år och arbetar som social entreprenör och föreläsare. Han har tidigare arbetat på Fryshuset, bland annat inom projektet Sharaf hjältar.

Justitia består av fyra avsnitt á 30 minuter. Serien sänds på onsdagar kl. 22.00 i SVT1 med start 15 augusti.