Ny tv-serie från UR om händelserna som revolutionerade sporten

Sporthistorien är fylld av ögonblick som gett oss gåshud, fått oss att bita på naglarna och tappa hakan. Men bortom de stora prestationerna finns det också händelser och innovationer som förändrat hur själva sporten utövas. Som Dick Fosburys udda hoppteknik, vilket ledde till OS-guld i Mexiko 1968. Och vår egen Jan Boklöv, som med sin V-stil chockerade en hel backhopparvärld i slutet av 80-talet. Eller när 14-åriga Nadia Comaneci satte gymnastikhistoriens första 10:a i Montreal-OS 1976.

Ögonblicken som förändrade sporten - premiär 20 februari kl. 22.00 i SVT 1. Samtidigt publiceras alla avsnitten på UR Play.

- Några av de mest känslosamma tv-ögonblicken kommer från sportens värld. Och även för människor som inte är jätteintresserade får sportens stora dramatik och spännande dueller dem att engagera sig framför tv-apparaterna, säger programledaren Marie Lehmann, som med sportankarkollegan Mats Nyström lotsar tittarna igenom de historiska tillbakablickarna.

- Den oerhört spännande VM-finalen 1991 mellan Carl Lewis och Mike Powell, där båda längdhopparna till slut slår Bob Beamons oslagbara hopp från OS i Mexiko City 1968, är svår att glömma. Liksom det som beskrivits som miraklet på is i Lake Placid 1980, då USA:s ”collegelag” mot alla odds lyckas besegra storfavoriterna Sovjetunionen i OS-finalen, minns en nostalgisk Mats Nyström.

Men det handlar inte enbart om händelserna som lockat miljonpublik eller orsakat de största rubrikerna. I första hand uppmärksammar vi de riktigt omvälvande händelserna. De som tog utvecklingen i en ny riktning. Vändpunkterna som förändrade sportens själva anatomi. Eller som titeln lyder – Ögonblicken som förändrade sporten.

Ibland har nya regelsystem utvecklat idrotten, som när man införde trepoängslinjen i basket, och i vissa fall har materialutveckling radikalt förändrat spelplanen. Men emellanåt har slumpen varit helt avgörande när sporten tagits till en ny nivå. Klassiska exempel är ishockeyklubbans vinklade blad, The Azaryan Cross i gymnastik och så Jan Boklövs banbrytande V-stil, som inte heller var planerad från början.

Serien bygger på samma populära koncept som UR:s Låtarna som förändrade musiken (2012), Programmen som förändrade TV (2014) och Scenerna som förändrade filmen (2016).

För intervjuer med programledarna eller producenten och för tittlänkar, hör av dig till presskontakt nic.edwards@ur.se

Avsnittsinnehåll:

PÅ SNÖ, 20/2
Amerikanen Bill Koch uppfinner en helt ny skiddisciplin när han börjar skejta i spåren. Jan Boklöv revolutionerar backhoppningsvärlden med sin V-stil. Och tävlingen X-games populariserar snowboardsporterna.

I LUFTEN, 27/2
Dick Fosbury vänder bokstavligen upp och ner på höjdhoppssporten. Längdhopparen Bob Beamon slår världsrekord i rekordökning. Och Melanie Smith vinner som första kvinna världscupen i hästhoppning.

I VATTEN, 6/3
Segelbåten Australia II bryter sporthistoriens längsta segersvit. Svenskättlingen Ralph Samuelson uppfinner vattenskidorna. Och simmerskan Ellie Simmonds förändrar allmänhetens syn på parasport.

PÅ HJUL, 13/3
Tony Hawk gör skateboardsportens första 900-trick. Greg LeMond vinner Tour de France med ett nytt aerodynamiskt styre. Och Hannu Mikkola förändrar rallysporten med en fyrhjulsdriven bil.

PÅ IS, 20/3
Chicago Blackhawks Stan Mikita får alla att börja böja sina ishockeyklubbor. Kurt Browning vinner jakten på konståkningsvärldens första quadruppel-hopp. Och kälkhockeysporten uppfinns på en svensk insjö.

MED BOLL, 27/3
Ajax offensiva totalfotboll startar sitt segertåg över världen. Los Angeles Lakers ”Showtime” ökar tempot i basketen. Och Steve Davis gör Snookersportens allra första tv-sända maxbreak.

PÅ BANAN, 3/4
Cathy Freemans OS-guld förenar ett land. Kathrine Switzer spränger gränserna för kvinnligt långlopp. Och intresset för dressyr ökar kraftigt när Joep Bartels får iden att utföra sporten till musik.

I HALLEN, 10/4
Nadia Comaneci skakar om gymnastikvärlden med historiens första perfekta tiopoängare. Tävlingen UFC 1 får MMA att explodera i popularitet. Och Mohammed Ali förändrar bilden av vad en idrottare kan göra och säga.