Ny tv-serie lär förskolebarn matematikens språk

Ny tv-serie lär förskolebarn matematikens språk

En trött katt som mest vill ta det lugnt. En leksugen mus. Och en stor mängd matematiska ord och begrepp. Nu kommer den efterlängtade fortsättningen av UR:s matematikserie för förskolan; Katten, musen, tiotusen. Denna gång med fokus på det matematiska språket. Katten, musen, tiotusen är ett av UR:s mest använda och uppskattade utbildningsprogram. Serien sänds i Barnkanalen och på ur.se med start 27 februari.

UR:s Katten, musen, tiotusen är uppbyggd som en lek mellan musen och katten. Musen är den drivande i leken och katten hänger inte alltid med. Vilka matteord är musen ute efter? Kattens lugna tempo gör att barnen alltid får chans att lösa gåtan och förstå begreppen före katten. Ledtrådarna är många och fantasifulla. Här finns lek med kända barnsånger, identifikation med barn som leker mattelekar och leranimerade rymdvarelser som visar hur man kategoriserar och sorterar.

Fokus ligger inte på siffror och räkning utan på att lära sig att skilja mellan lägesord, storleks- och jämförelseord och tidsbegrepp. Det kan handla om att förstå begreppet par, greppa skillnaden mellan dubbelt och hälften, se upprepning och mönster eller komma underfund med vad storleksordning innebär.

– Att det inte handlar om siffror och räkning är ett medvetet pedagogisk val. Svag språkförståelse är ett stort och välkänt hinder i matematikinlärningen högre upp i skolan. Därför vill vi ge förskolebarnen en möjlighet att få en stabil grund att stå på när det gäller det matematiska språket, säger projektledaren Helen Rundgren.

Elisabet Doverborg har varit pedagogisk rådgivare för produktionen. Elisabet är universitetslektor vid Göteborgs universitet och har bland annat forskat kring utvecklingspedagogik och lärande i förskolan.

Musen spelas av Emma Peters och katten gestaltas av Jakob Setterberg.

Serien sänds i Barnkanalen på torsdagar kl. 18.10 med start 27 februari. Efter sändning finns avsnitten på ur.se. På ur.se kommer det också finnas en lärarhandledning som ger tips på hur man kan använda programmen i förskolan. Katten, musen, tiotusen består av 10 avsnitt á 10 minuter.