Olle Sarri i ny barnserie om tolerans

Olle Sarri i ny barnserie om tolerans

Vi har en historia av både tolerans och intolerans i Sverige. Och hårdare blir det”. Det säger Olle Sarri som spelar en av huvudrollerna i UR:s nya barnserie Hotell Kom som du är. I serien ställs Olle Sarris toleranta rollfigur Hygglo mot Anna-Lena Hemströms intoleranta hotellägarinna fru Nott. Fru Nott vill bara ta emot gäster som är precis som hon. Hygglo däremot välkomnar alla. Och det är tur, för hotellet står inför konkurs. Kan Hygglo rädda hotellet och kan fru Nott acceptera alla gäster – oavsett bakgrund, vanor och åsikter? Hotell Kom som du är har premiär 13 november i Barnkanalen.

UR:s nya barnserie Hotell Kom som du är är en slå-i-dörrar-fars som ska skapa förståelse för olikheter och väcka diskussioner om vad som är olikt och hur olika vi tillåter andra att vara. Utgångspunkten är att yngre barn är toleranta. Därför utspelar sig Hotell Kom som du är i en skruvad fantasivärld med påhittade olikheter – för att serien inte ska tala om för barnen vad de ”bör” uppfatta som avvikande.

Skådespelaren Olle Sarri, som spelar Hygglo i serien, ser ett samhälle som blir tuffare och tuffare mot det som uppfattas som avvikande eller olikt.

– Vi har en historia av både tolerans och intolerans i Sverige. Och hårdare blir det. Politiskt sett är vi på väg åt helt fel håll just nu tycker jag, säger Olle Sarri.

I Hotell Kom som du är får tittarna under sex avsnitt följa hotellägarinnan fru Nott (spelas av Anna-Lena Hemström) och praktikanten Hygglo. Fru Nott vill inte ta emot några gäster som avviker från hennes norm. Det gör nästan alla gäster och inte oväntat står hotellet på ruinens brant. Hotellets möjliga räddning är Hygglo som välkomnar alla typer av gäster – oavsett om det är en födelsedagsclown, kändiskorven Frank Furter eller någon som vill bada i gröt och spontandansa. Bakom fru Notts rygg tar Hygglo i varje avsnitt emot en udda gäst. I första avsnittet får vi stifta bekantskap med fru Morothén som letar efter ett hotell till den stora grönsakskonferensen. Fru Nott känner inga morötter men är övertygad om att morötter är otrevliga och att de dessutom inte gillar ”såna som hon”. Men Hygglo lyckas smuggla in fru Morothén och efter många missförstånd upptäcker fru Nott att hennes fördomar kommer på skam.

Hotell Kom som du är visas i Barnkanalen med start 13 november kl. 19.20 och finns sedan i UR Play.

Avsnittstexter finns i bifogad Word-fil.