Osynliga sår är tillbaka!

Hur är det att ha en pappa som sitter i fängelse, eller en mamma som knarkar? Och hur går man vidare efter ens pappa har dött? Det omskrivna UR-programmet Osynliga sår är tillbaka med tre nya teveprogram och fyra radioprogram, med start den 24 november. Nytt för den här gången är att tre svenska artister gjort varsin låt på temat sorg, speciellt för Osynliga Sår. Låtarna får premiär i tv-programmen. Artisterna är den hyllade nykomlingen Sophia Somajo, soulstjärnan Kaah och singer-song-writern Jonna Lee.

Vuxna tänker ofta att "det är för svårt" att prata med barn om riktigt svåra ämnen. Men barn både vill och behöver berätta om sina erfarenheter, och få hjälp att förstå sina drabbade kompisar. Den första säsongen väckte många starka reaktioner och UR har nu producerat fler program i serien. Barnperspektivet kommer i första hand och det är från deras synvinkel och villkor som historierna berättas.

- Det finns mellan 8000 och 10000 barn i Sverige som har en förälder i fängelse. Varje sådant barn känner sig ensammast i världen. Det är jätteviktigt att få höra om andra som bär på samma hemska hemlighet, säger Ulrika Östman, projektledare för Osynliga Sår.

Osynliga sår i radio handlar uteslutande om barn som har förlorat en förälder, om att leva med sorg, men också med kärlek och ljusa minnen. I Sverige lever idag 25 000 barn som har mist en mamma eller pappa. Producenterna Tove Jonstoij och Martin Johnson har träffat barn som med sina starka berättelser om hur det känns när ens förälder dött. Martin Johnson har dessutom precis vunnit Prix Italia för sin dokumentär som handlar om när hans mamma gick bort då han var 14 år. I programmen har barnens berättelser blivit till sånger som Kati Hoflin, Jacob Karlzon, Jonathan Johansson och Rickard Jäverling framför.

Programmen finns tillgängligt på ur.se sex månader efter sändning.

Sändningsinfo: SVT1 måndag 24 november kl. 17.30: Osynliga sår (1:3)
P4 måndag 24 november kl. 17:45: Osynliga sår (1:4)

För vidare information och intervjuer kontakta UR:
Susanne Stamreus, sst@ur.se, 08-784 40 68, 0768-85 45 21

UR är en digital kanal för kunskap och lärande med uppgift att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Sveriges Utbildningsradio, UR är ett oberoende och självständigt public service-bolag som genom kunskap vill bidra till samhället.