Özz N​û​jen och fyra familjer möts i världens utmaning

Jordens temperatur stiger samtidigt som svenskarnas miljöpåverkan ökar! I UR:s nya realityserie Zero Impact får fyra svenska familjer uppleva hur deras livsstil kan få förödande konsekvenser för människor i andra länder. Därefter ställs de inför en världsviktig utmaning. Zero Impact har premiär den 22 februari och sänds i SVT1 kl. 21.00 och på UR Play. Programledare är Özz Nûjen.

Varje år orsakar vi svenskar hela 8 ton koldioxidutsläpp per person, vilket är 6 ton mer än FN:s klimatpanels rekommendation*. Sedan 90-talet har vi visserligen lyckats minska vår miljöpåverkan inom landet men vi har fördubblat den utomlands. Vem får betala priset för våra utlandsresor, matvanor och shopping?

I den nya UR-serien Zero Impact öppnar fyra svenska familjer dörren till sina hem och låter klimatforskare mäta deras klimatpåverkan. De ställs sedan inför den stora utmaningen att under 30 dagar förändra sin vardag helt. Men först ger sig familjerna ut på en resa de sent kommer att glömma.

– Det kan kännas svårt att motiveras till förändring. Därför får varje familj besöka en plats i världen där människor drabbas hårt av exempelvis stigande vattenhöjder och besprutad frukt. Det här programmet har gjort att både jag och familjerna har fått oss en ordentlig tankeställare. Vad är det vi håller på med egentligen, säger programledare Özz Nûjen.

Först ut är familjen Ohlsson Fleetwood. De ska sänka sitt koldioxidutsläpp med hela 90%. Innan utmaningen reser de till Accra i Ghana och besöker bland annat soptippen Agbogbloshie. Här dumpas tusentals trasiga tv-apparater, mobiltelefoner och datorer från hela världen varje år.

– Besöket på soptippen var fruktansvärt obehagligt och blev en rejäl ögonöppnare för mig. Jag kan inte släppa tanken på att människor tvingas leva och jobba i en sådan helvetesmiljö, säger Fredrik Ohlsson som bor med sin fru och två barn i en lägenhet på Östermalm i Stockholm.

Ensamstående mamman Hiyam Akbar åker med sina två tonårsbarn Lana och Reber till Brasilien. Där får de uppleva hur regnskogen skövlas på grund av världens ökade efterfrågan på nötkött och mjölk. Idag har Hiyam helt förändrat sin vardag.

– Det går faktiskt att göra en hel del. Idag känner jag mig ansvarstagande, målmedveten och stolt över att ha förändrat våra vanor, säger Hiyam Akbar.

Syftet med UR:s tv-serie Zero Impact är att på ett underhållande sätt öka kunskap om hur vår konsumtion påverkar miljö och klimat. Serien har premiär den 22 februari 21.00 i SVT1 och sänds i fyra delar. Avsnitten publiceras även på urplay.se.

*För att nå målet att inte överstiga en global uppvärmning på över två grader beräknar FN:s klimatpanel att en genomsnittlig person i världen behöver ligga på omkring 2 ton koldioxid per person 2050.
Svenskarnas privatkonsumtion beräknas orsaka ca 8 ton koldioxidutsläpp per person och år. Räknar man även in den offentliga konsumtionen på ca 3 ton blir det ca 11 ton per person och år.

• özz nûjen
  • klimat