Partiledardebatt om den viktigaste valfrågan – skolan

Partiledardebatt om den viktigaste valfrågan – skolan

På onsdag leder skoljournalisterna Natanael Derwinger och Isabella Grybe UR:s partiledardebatt om skolan. Hur viktig är frågan för våra partiledare, och hur vill de vända den negativa utvecklingen inom svensk skola? Fem av åtta riksdagspartiledare har valt att komma för att diskutera skolans framtid kl. 20.00 i SVT2.

Skolan är enligt väljarna en av de viktigaste frågorna inför valet 2014. Jan Björklund (FP), Gustav Fridolin (MP), Stefan Löfven (S), Jonas Sjöstedt (V) och Jimmie Åkesson (SD) deltar i UR:s partiledardebatt med fokus på skolan och framtiden.

Så vad ska politikerna göra för Sveriges största arbetsplats, för alla lärare, rektorer och framförallt – elever? Under flera år har vi fått exempel på att kunskaperna i den svenska skolan blir allt sämre. I internationella mätningar har Sverige rasat ned från sina tidigare topplaceringar. Den senaste Pisa-mätningen visar att svenska elevers resultat försämrats kraftigt i matematik, naturvetenskap och läsning. Sverige hade den största resultatförsämringen av alla länder, och ligger nu genomgående under OECD-snittet.

Kunskapsraset gäller för såväl de hög- som lågpresterande eleverna. Samtidigt råder det brist på lärare eftersom för få vill bli lärare. Dålig löneutveckling, lägre status och en allt större arbetsbörda pekas ut som några orsaker. Enligt SCB kommer det att saknas 43 000 lärare om bara sex år om utvecklingen inte vänder. Frågan är vad som krävs för att vända kunskapsresultaten i den svenska skolan. Tidigare betyg? Förstatligande av skolan? Höjda löner för lärarna? Och hur ska det bli med friskolorna och deras möjligheter att ta ut vinster?

UR:s Världens bästa skitskola – partiledardebatt sänds i SVT2 kl. 20.00 onsdag den 27 augusti.