Pop och politik är tillbaka i TV

Pop och politik är tillbaka i TV

UR:s uppskattade Pop och politik är tillbaka i rutan. Som vanligt bjuds det på rafflande nutidshistoria genom ett musikaliskt filter. Start 27 februari kl. 22.30 i SVT1.

I säsongens första program pratar Jill Johnson och Adam Tensta om sin bakgrund och vad den betytt för deras val av genre. Hur mycket präglas musiken av klass och uppväxtförhållanden? Hade Jill kunnat bli hiphopartist och Adam countrysångare? Diskussionen leder till upptäckten av en oväntad länk mellan country och hiphop. Programledaren Anna Charlotta Gunnarson gräver ner sig i housemusikens historia och berättar om DJ-konstens sanslösa klassresa. Storyn om bling-bling ger inblick i vad som värderats som fint och fult i musiksvängen.

I andra programmet diskuterar musikjournalisten Ametist Azordegan och artisten Kajsa Grytt fängelser, tortyr och romantiken kring ”outlaws”. Kajsa Grytt berättar om arbetet med sin skiva Brott och straff där kvinnliga interner skrivit texterna. Ametist delar med sig av historien om familjens dramatiska flykt från hemlandet Iran, och hur och varför hennes mamma under flykten riskerade livet för en hitlåt. Du får också veta hur musik använts som redskap för att tortera fångar.

Längre fram gästas studion av artisten och motorjournalisten Joppe Pihlgren och rallyföraren Ewy von Korff som skapade stor sensation när hon vann Argentinarallyt 1962. De pratar såklart om kopplingen mellan bilar, motorer och musik. Journalisten Thella Johnson och artisten Magnus Carlson samtalar om laddad musik som påverkar människan på både gott och ont. Demokrati är diskussionsämnet när Barbro Westerholm, läkare, forskare, politiker, och Tomas Andersson Wij, journalist och musiker, möts i studion. I sista programmet kretsar samtalet kring FN. Gästerna är Titti Sjöblom, som under många år arbetat som fältartist för FN och journalisten Maria Persson Löfgren, som bevakat FN i sitt arbete som utrikeskorrespondent bland annat för Sveriges Radio.

Samtliga avsnitt (onsdagar kl. 22.30 i SVT1)
Musik och klass, 27/2
Fångenskap, 6/3
Bilen, 13/3
Laddad musik, 20/3
Demokrati, 27/3
FN, 3/4

För intervjuer och mer information kontakta Karoline Malitzki.