Pop och politik firar fem år i radio

UR:s Pop och politik bjuder för femte sommaren i rad på initierade musikdiskussioner, gäster och analyser. I säsongens första program – Kroppen – hör du Ola Salo berätta om den relation som fick honom att omvärdera synen på normer och kärlek. En insikt som blev upprinnelsen till The Arks stora succé. Seriestart 22 juni kl. 11.03 i P4.

Prisbelönta långköraren Pop och politik är tillbaka i radio, med nio nya program. Anna Charlotta Gunnarson lotsar lyssnarna genom vår moderna historia med hjälp av musik, och bjuder på många aha-upplevelser. Sommarens första program handlar om kroppen, om provocerande nakenhet och artister som använt oväntade kroppsdelar som instrument – bland annat utlovas ett mindre scoop om en känd svensks ädlare delar. Ola Salo pratar om ilskan över att staten har fråntagit många människor rätten att bestämma över sin egen kropp, och om känslorna för The Arks succésingel Let Your Body Decide. Ambulanssjuksköterskan Helena Borovszky ger exempel på musik som används för att rädda liv.

Andra teman under sommaren är ungdom, kläder, våld, motion, rikedom och papper och penna. Som vanligt har Pop och politik en diger lista med tunga, och ibland oväntade, gäster. Bland annat intervjuas panflöjtisten Dana Dragomir som 1991 slog igenom med svensktoppsettan Mio min Mio. Nu berättar hon den rafflande historien om hur hon tog sig ut ur diktaturen Rumänien mot löfte om att spionera på sina landsmän. En annan gäst är Daddy Boastin’, som 2001 ringade in ungdomsbrottsligheten i sin klassiker Värsting. 60-talsstjärnan Mona Wessman pratar om sin schlager Gå och göm dig, Åke Tråk som gjorde uppror mot föräldragenerationen och Niclas Frisk avslöjar den engagerande historien bakom Atomic Swings jättehit Smile.

Andra gäster i serien: journalisten Fredrik Strage ger oss hårresande historier om fans som förföljt och skadat sina idoler, medieforskaren Eva Kingsepp granskar vågen av naziestetik i popmusiken, kriminologiprofessorn Jerzy Sarnecki lyssnar på låtarna om våldsamma relationer och journalisten Elisabeth Höglund berättar om sina SM-guld i cykling.

Säsongens sista program sänds direkt från Malmöfestivalen.

Samtliga program i serien sänds i P4 på lördagar kl. 11.03.

22/6 – Kroppen. Ola Salo, The Ark. Let Your Body Decide. Ambulanssjuksköterskan Helena Borovszky om hjärt-lungräddningens historia.

29/6 – Över gränsen. Dana Dragomir. Mio min Mio. Medieforskaren Eva Kingsepp om nazism i populärkulturen.

6/7   – Ungdom. Mona Wessman. Gå och göm dig, Åke Tråk. Pedagogikprofessorn Thomas Johansson om skönhetsingrepp genom tiderna.

13/7 – Otäckt. Maritza Horn. Lasarettsvisan. Journalisten Fredrik Strage om stalkers.

20/7 – Kläder. Kajsa Mellgren. Angel Eyes. Kläd- och modehistorikern Eva Andersson om klädmaterialen som kommit och gått.

27/7 – Motion. Göran Rydh. Keep On Joggin'. Journalisten Elisabet Höglund om cyklingens historia.

3/8  – Våld. Daddy Boastin. Värsting. Kriminologiprofessorn Jerzy Sarnecki om våld i relationer.

10/8 – Rikedom. Niclas Frisk, Atomic Swing. Smile. Chefredaktören Susanne Ytterskog om lyxprylar i vår moderna historia.

17/8 – Papper och penna. Pop och politik firar 50 program med en direktsändning från Malmöfestivalen! Anna Charlotta Gunnarson och gäster är på plats på Hedmanska gården (mitt i Malmö). De gräver ner sig i skrivande och kreativitet, pratar budskap och reaktioner och tittar på låttexterna som aldrig blivit till om det inte funnits en servett eller en pizzakartong tillhands. Låtskrivarna och artisterna Maia Hirasawa och Nisse Hellberg gästar och berättar om inspiration, skrivprocesser och ämnena som ligger närmast hjärtat. En säsongsavslutning fullspäckad av musik, text och oväntade insikter.

• public service
  • sveriges utbildningsradio