Linda Ulfhielm reser till Los Angeles för att utforska tro och religion. Foto: Haben Solomon/UR.

Preach – Linda Ulfhielm utforskar tro och söker bot på sin ångest i Los Angeles

Skådespelaren och medieprofilen Linda Ulfhielm är rädd för döden, livet och vad folk ska tycka om henne. Kan insikt i religion hjälpa henne att hantera sin ångest? Hon åker till Los Angeles för att möta människor med olika trosuppfattningar, som kanske är lite mindre vilsna. Med Preach har UR skapat innehåll för en kombination av plattformar för att unga ska kunna ta del av berättelsen på det sätt som passar dem bäst.

Premiär 18 juni:

Radioprogram i P3 kl. 23.07

Podcast på YouTube, UR Play och där poddar finns

Miniserie på YouTube och UR Play

– Jag som är en vandrande ångestklump var nyfiken på hur tro påverkar människor. Jag ville liksom se om troende har mindre ångest över alla existentiella frågor. I många delar av världen är ju normen att tro, men i Sverige är det ju precis tvärtom. Min uppfattning är att det tar över typ hela identiteten här. Som med Carola till exempel, alla gör en grej av att hon är troende och tycker hon är lite galen, men Justin Bieber och Kanye West är minst lika troende och det är det ingen som reagerar på, säger skådespelaren och medieprofilen Linda Ulfhielm som är känd från 22 kvadrat i P3.

När Linda landat i den religiösa smältdegeln Los Angeles lär hon snabbt känna Kashi, som mer än gärna pratar om tro. Han blir hennes andliga bollplank och guide till staden. När Linda brottas med tanken på hur man blint kan tro på någon form av Gud, utan att det finns vetenskapliga bevis söker hon svar hos Marissa. Hon är en ung baptist från Alabama, och tillsammans går de på en gudstjänst i form av en popkonsert i hippa Venice.

Under resan försöker Linda även råda bot på sin dödsångest. Därför träffar hon reikimästaren Thalia i La Brea som arbetar med att själsligt förbereda människor i livets slutskede. Linda söker också svar på det här med kärlek. Mötet med det muslimska paret Waffa och Wasi och deras kärlekshistoria får henne att vilja komma över sin relationsångest.

För att lära sig mer om självacceptans, och hitta verktyg för att hantera den dagliga kampen med sin dåliga självkänsla, beger hon sig till Orange County för att träffa sångaren Adrian. Han berättar om hur han lärde sig acceptera sig själv, både som kristen och gay, trots den homofobi han tidigt mötte inom kyrkan.

Mot slutet av sin resa beger sig Linda till New York för att träffa Kashis syster Kamala, som är balettdansare och kashmirshaivist. Linda undrar hur Kamalas tro hjälper henne att leverera på scen, samtidigt som hon nervöst förbereder sig för sitt första scenuppträdande som sångerska och låtskrivare.

Serien riktar sig till ungdomar i åldern 15–25 år och är även anpassad för undervisning i engelska och religion på gymnasiet med tillhörande lärarhandledningar och arbetsblad. Den 18 juni släpps alla serier på en gång, video, radio och pod: sök efter Preach där poddar finns, på Youtube och på URplay.

För intervjuer, fler pressbilder eller andra frågor kontakta pressansvarig.

UR är en digital kanal för kunskap och lärande med uppgift att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Sveriges Utbildningsradio, UR är ett oberoende och självständigt public service-bolag som genom kunskap vill bidra till samhället.