Premiär för en värld där personer med funktionsnedsättning är normen

Premiär för en värld där personer med funktionsnedsättning är normen

Flera av scenerna i filmen är min vardag, säger en skådespelare. En sällsynt vanlig dag är novellfilmen som skapar en tvärtomvärld där personer med funktionsnedsättning är normen. Här är det människor som inte har någon normbrytande funktionsskillnad som betraktas som onormala. Med filmen vill UR få människor att reflektera över hur vi bemöter det vi inte är vana vid. Medverkar gör bl.a. Mikael Andersson, Happy Jankell och Jonas Franksson. Filmen visas i SVT2 19.30 29/2 och i UR Play.

På skottdagen var fjärde år firas sällsynthet lite extra i både Sverige och övriga världen. UR uppmärksammar dagen med premiärvisning av novellfilmen En sällsynt vanlig dag där ett 30-tal personer med normbrytande funktionalitet står som grund för manuset, som är skrivet av UR-producenten Helene Näslund. Här möter vi bl.a. en flicka som står inför en operation att ta bort båda armarna, för att hon skall passa in. En annan ung kvinna och hennes partner står inför valet att göra abort på grund av att barnet inte är unikt, här blir avsaknaden av normbrytande funktionsskillnad ett dilemma. I rollerna ser vi bl.a. Mikael Andersson, Happy Jankell (Jordskott) och Jonas Franksson (CP-magasinet).

Tre av de medverkande skådespelarna i filmen har inte någon normbrytande funktionalitet. De är undantagen i filmen, och de som ska få publiken att förstå hur det kan vara att inte tillhöra det andra ser som norm.

- Flera av scenerna i filmen är min vardag, något jag och många med mig upplever varje dag. Människor med normativa funktionsskillnader utmålas ofta som en belastning för samhället, men skillnaderna mellan människor är snarare en styrka. Jag hoppas att man som tittare får tankar och insikter man kanske inte tidigare haft, säger författaren och föreläsaren Mikael Andersson som gör skådespelardebut i filmen.

Filmens skapare Helene Näslund har själv en dotter med Crouzons syndrom och har tidigare gjort filmen Brev till allmänheten, om unga med kraniofaciala diagnoser. Hon har egna erfarenheter av människors rädslor och fördomar mot det sällsynta och brinner för att med sina filmer vidga normbegreppet.

- En del personer kan uppleva att de blir förminskade och ignorerade, men även glorifierade på grund av sin normativa funktionsskillnad. I den här filmen utmanar vi folks fördomar och visar det absurda i bemötandet många får, genom att vända på vad som är det normala, säger Helene.

En sällsynt vanlig dag visas kl. 19.30 den 29 februari i SVT2 och i UR Play där den sedan finns tillgänglig i 6 månader.