Prisbelönte Jens Assurs film tillgänglig för skolan

Jens Assur, fotograf och filmregissör, har blivit tilldelad Sundance International Filmmakers Award i Utah, USA. Killing the chickens to scare the monkeys är en av Jens Assurs tre filmer som ligger till grund för priset och UR som sände filmen i SVT1 förrförra veckan har tillgängliggjort den för användning i skolan.

Titeln Killing the chickens to scare the monkeys kommer från ett uttryck som enligt Jens Assur är väl känt hos den kinesiska befolkningen och som refererar till den kinesiska statens strategi att avrätta dissidenter som en varning till andra. Genom att slå ner de svaga fienderna håller man de starka borta. I filmen får tittaren se nio starka scener som utspelar sig i gråskalan mellan svart och vitt, och där tillfälligheter visar sig få oanade konsekvenser i en ung kvinnas liv.

UR distribuerar filmen genom olika nätverk som ger skolor och universitet möjlighet att använda filmen i samband med undervisning, exempelvis i lag och rätt eller samhällskunskap.

Priset som tilldelats Jens Assur är ämnat att gynna nya oberoende filmskapare vars originalitet, begåvning och vision kan bli betydande för framtiden inom filmens värld. Belöningen består i ett års mentorskap samt 10 000 dollar.

Utöver Killing the chickens to scare the monkeys har kortfilmen Den sista hunden i Rwanda och manus till Jens Assurs kommande långfilmen Close far away varit betydande för utmärkelsen.

LÄS MER OM NÄTVERKEN