Retorikrys när Vallhovskolan kammade hem segern

Vallhovskolan klass 6 Blåklint från Sandviken tog hem segern i den spännande finalen i UR:s Retorikmatchen 2015. Under tisdagskvällen vann Vallhovskolan med 4-3 mot Blackebergsskolan från Stockholm. Vinsten gav dem UR:s retorikpris och 10 000 kronor till klasskassan.

Det blev en riktig rysare mellan Vallhovskolan från Sandviken och Blackebergsskolan från Stockholm under tisdagkvällens final av UR:s Retorikmatchen. Tävlingen avgjordes i slutminuten och det blev Vallhovskolan visionära tal i Martin Luther Kings anda kring ämnet mobbning som avgjorde segern till UR:s retorikpris och 10 000 kronor till klassen.

– Vi har tränat, lyssnat, haft viljan och verkligen gett allt i detta. Det har krävts ett samarbete för att komma hit, vår klass är som ett pussel fattas det någon bit så fungerar det inte. Alla behövs, säger Sitimiya och Joel tävlande från Vallhovskolan.

Förutom ett visionärt tal fick klasserna debattera om införandet av betyg från fjärde klass under ledning av SVT Agendas vana debattledare Camilla Kvartoft.

– Jag ser att Retorikmatchens barn verkligen tagit till sig retoriken och dess verktyg – på ett sätt som få vuxna i vårt samhälle har gjort, säger tävlingens domare, retorikexperten Elinor Falkman.

Retorikmatchen är UR:s retoriktävling för sjätteklassare och ska ge barn de verktyg de behöver för att våga ta plats, tala för sin sak, lyssna på andra och genomskåda argument. De barn som tittar på serien får lära sig konsten att tala och lyssna genom att hänga med på spännande tävlingsmoment samt att följa lagen när de övar upp sig inför utmaningarna. Programledare är Nassim Al Fakir och juryn består av retorikkonsulterna Elinor Falkman och Jonathan Hörnhagen samt retorikforskaren Frida Buhre. Retorikmatchen sändes första gången 2012 och förra årets vinnare blev Kungsklippeskolan från Huddinge. Vinnarklassen får UR:s retorikpris och 10 000 kr till klasskassan.

Finalen sänds även 5 december kl. 11.03 i P4.

Efter sändning finns avsnitten på UR Play och ur.se. Serien består av 10 avsnitt x 30 minuter.

• camilla kvartoft
  • frida buhre