Roman om ung kriminalitet får Barnens romanpris 2015

Roman om ung kriminalitet får Barnens romanpris 2015

Marie-Chantal Longs bok Den blomstertid nu kommer vinner Barnens romanpris 2015 – Sveriges Radios och Utbildningsradions pris för bästa barnbok för 9-13-åringar. Romanen om tre killar som blir kriminella hyllades av sjätteklassarna i barnjuryn från Uppsala som ett ”perfekt spännande drama”.

Under hösten har årets barnjury bestående av fem sjätteklassare från Tiundaskolan i Uppsala fört intensiva diskussioner om de fem böcker som nominerats till Barnens romanpris. Slutligen har juryn enats om att årets bästa bok för 9-13-åringar är Den blomstertid nu kommer av Marie-Chantal Long. Det avslöjades i programmet i P1 idag kl. 13.20.

– Mest glad blir jag för att barnen valde min bok! För mig är det en revansch eftersom flera bokförlag inte ville ge ut Den blomstertid nu kommer, men jag trodde på den. Svenska inte är mitt språk och varje gång jag får godkänt så blir jag jätteglad, säger Marie-Chantal Long.

Barnjuryns motivering:
”Boken är ett perfekt spännande drama om Wahid, Fred och Tarzan som blir kriminella. Språket spelar roll. Man lär sig mycket om samhället. Om att gå igenom något jättejobbigt, när man gör fel och ångrar sig. En härligt utdragen historia om att hålla en hemlighet”.

Om vinnaren:
Författaren, dramatikern och skådespelaren Marie-Chantal Long växte upp i Nordafrika och Frankrike. Hon kom till Sverige 1980 för att gå en teaterkurs och blev kvar. Hon har skrivit elva böcker samt flera pjäser för barn och unga. Marie-Chantal Long författardebuterade med ungdomsboken Tjaba Shejkis. Hon har en kärlek till det svenska språket som hon föredrar att arbeta med framför det franska.

De nominerade böckerna till Barnens Romanpris 2015 var:
Vi ses i Obsan
av Cilla Jackert, Rabén & Sjögren
Den blomstertid nu kommer
av Marie-Chantal Long, Opal
Lite mer än en kram av Mårten Melin, Rabén & Sjögren
Inmurade av Lena Ollmark, B Wahlström
Berättelsen om Taur av Bengt Tollesson, Idus förlag

Året Bokskola
Den vinnande boken har utsetts av en barnjury bestående av fem sjätteklassare från Årets Bokskola Tiundaskolan i Uppsala. Medlemmarna i juryn: Oskar Bergström, Molly Brus Thurfjell, Adam Cleusix, Abel Mesfin, Matilda Stenerhag och Jesper Thorsbrink.

Om Barnens romanpris
Barnens romanpris arrangeras för sjätte året i rad. Det är ett unikt pris där en barnjury läser och bedömer fem nominerade böcker som vänder sig till 9-13-åringar och är utgivna under hösten 2014 och våren 2015. Prissumman är 50 000 kr. Barnens romanpris är ett samarbete mellan Sveriges Radio och Utbildningsradion.

Barnens romanpris startades 2010 på initiativ av kulturjournalisten Kerstin M. Lundberg och Ylva Mårtens, producent för programmet Barnen i P1, för att främja barns läsning. I år har Ylva Mårtens fått två priser för sitt arbete med Barnens romanpris, Gulliverpriset från Ibby och Eldsjälspriset från Svenska barnboksakademin.

Pristagarporträtt:
Ett porträtt av vinnaren Marie Chantal Long sänds 18 november kl. 13.20 i P1 samt 22 november kl. 08.05 i P4.

Programmet kommer även att finnas i Sveriges Radio Play och UR Play.

För mer information och intervjuer, vänligen kontakta:
Ylva Mårtens, producent för Barnens romanpris
ylva.martens@sverigesradio.se