Slöjd som ett sätt att förstå matematik

I UR:s Riddarborgen träffar vi Natalia och Albin som tillsammans med slöjdläraren Ola slöjdar och tillverkar allt som behövs för att spela in små filmscener i deras riddarborg. I centrum finns hela tiden matematiken - som ett hjälpmedel i slöjdandet. Serien visar hur slöjd kan vara en väg för att lära sig att förstå och använda matematiska begrepp. Riddarborgen visas i Barnkanalen med start 7 januari.

Natalia och Albin ska tillsammans med slöjdläraren Ola bygga inte bara en riddarborg utan också det som behövs som för att spela in små filmscener i riddartema. Natalia och Albin får prova på att konstruera mantlar, riddarhjälmar, kungakronor, pilspetsar, pilkoger och mycket annat. I varje avsnitt slöjdar de i alla olika tekniker och tillverkar nya delar för att spela in en filmscen till varje avsnitt.

UR:s Riddarborgen syftar till lyfta fram hur matematiken kan vara ett hjälpmedel i slöjdande. Men också hur slöjd kan hjälpa eleven att lära sig matematik och matematiska begrepp. I alla byggen som Natalia och Albin genomför blir relationen till matematik självklar med begrepp och ord; geometri, skalberäkningar, uppskattning och hållbarhet. Och med hjälp av modeller, ritningar, byggsatser och millimeterpapper kommer Natalia och Albin närmare matematikens användning inom slöjd.

Riddarborgen riktar sig till elever på mellanstadiet och all tillverkning i serien utgår från de möjligheter som slöjdundervisningen erbjuder mellanstadieelever.

Riddarborgen sänds på tisdagar kl. 19.35 i Barnkanalen med start 7 januari. Efter sändning finns avsnitten på ur.se. Från slutet av januari finns även en lärarhandledning för programmet på ur.se.

• riddarborgen
  • matematik