Tio skolor i en ny säsong av Retorikmatchen

Tio skolor i en ny säsong av Retorikmatchen

Tio lag i årskurs sex runtom i Sverige har valts ut bland över 2000 deltagare för att tävla om att bli bäst på att tala och lyssna. Programledare är Nassim Al Fakir och juryn består av retorikkonsulterna Elinor Falkman och Jonathan Hörnhagen samt retorikforskaren Frida Buhre. UR:s Retorikmatchen har premiär tisdagen 29 september kl .19.25 i Barnkanalen och lördag 3 oktober kl 11.03 i P4. Efter sändning finns avsnitten på UR Play.

De har tränat och slipat på sina tal i månader för att få juryns uppmärksamhet och har nu lyckats övertyga dem om en plats i årets säsong av Retorikmatchen. Under programledaren Nassim Al Fakirs ledning prövas lagen i allt från ett Pep-talk i ett svettigt omklädningsrum till att agera talskrivare åt Gry Forsell och Doreen Månsson. Retorikexperterna Elinor Falkman, Frida Buhre och Jonathan Hörnhagen ger feedback och håller koll på poängen. Retorikmatchen bjuder på såväl spännande underhållning som nya kunskaper.

Förra årets vinnare 2014 blev Kungsklippeskolan från Huddinge och nu tävlar tio nya lag om att få guldmikrofonen i handen. Lagen som ska tävla i årets Retorikmatchen är: Vallhovsskolan(Sandviken), Blackebergsskolan (Stockholm), Svartbjörnsbyns skola (Boden), Kronan (Trollhättan), Vasaskolan (Danderyd), Abrahamsbergsskolan (Stockholm), Sveaskolan (Örebro), Fokusskolan (Nyköping), Björkhagens skola (Stockholm) och BMSL (Lund).

Retorikmatchen ska ge barn de verktyg de behöver för att våga ta plats, tala för sin sak, lyssna på andra och genomskåda argument. De barn som tittar på serien får lära sig konsten att tala och lyssna genom att hänga med på spännande tävlingsmoment samt att följa lagen när de övar upp sig inför utmaningarna.

UR:s Retorikmatchen består av 10 avsnitt x 30 minuter och har premiär tisdagen 29 september kl 19.25 i Barnkanalen och lördag 3 oktober 11.03 i P4. Efter sändning finns avsnitten på UR Play.

För intervjuer kontakta pressansvarig.