Titiyo läser Jöns Mellgrens nya bilderbok Sigrid och Natten

Titiyo är tillbaka som berättare i UR:s Barnradio. Denna gång läser hon Jöns Mellgrens nya bilderbok Sigrid och Natten. Förra gången Titiyo läste in en av Jöns bilderböcker ledde det till både en Ikaros- och en Prix Europa-nominering. Sigrid och Natten sänds i  P4 med start 30 september.

Sigrid och Natten handlar om sömnlöshet och saknad. Saknad efter Sigrids bästa vän Olaf som blev sjuk och dog ute på ön där de bodde. Sömnlös eftersom hon, efter Olafs död, suttit vid fyrens gaslampa natt efter natt, år efter år. Hon har inte sovit en blund på trettio år! När berättelsen börjar är vi hemma hos Sigrid. Hon hör ett krafsande ljud under soffan. Hon greppar tag i varelsen som skriker till och sprattlar som en fisk. Det är Natten som irrat sig in till henne.

Till UR:s radioversion av Sigrid och Natten har författaren Jöns Mellgren specialskrivit två sångtexter; Sigrids sorgesång och Sigrids sömnsång. Sjunger gör Caroline Schröder som också står för musiken till båda sångerna. Julian Vigil ackompanjerar på gitarr och har skrivit musiken till sömnsången tillsammans med Caroline. Gunilla Cedercrona gör sin skådespelardebut i rollen som Sigrid.

Sigrid och Natten sänds måndag 30 september och tisdag 1 oktober kl 17.45 i P4. Efter sändning finns programmet i UR Play.

• titiyo
  • barnradio