Tre UR-program nominerade till Kristallen 2015

Tre UR-program nominerade till Kristallen 2015

Det hyllade barnprogrammet Livet i Bokstavslandet, den omtalade serien Diktatorn, samt nostalgitrippen Programmen som förändrade TV är alla nominerade UR-program i årets Kristallen.

Det svenska TV-priset Kristallen belönar det bästa inom svensk tv och är en återkommande summering av det gångna tv-året. Galan sänds i år i TV3 där hela 18 Kristaller delas ut, varav fyra är publikpriser där tittarna själva röstar. Övriga priser väljs ut av en jurygrupp och Kristallens hederspris utnämns av Kristallens styrelse.

Årets gala sänds den 30 augusti klockan 20.00 i TV3 från Stockholmsmässan i södra Stockholm.

UR:s nominerade program, som alla finns att se på UR.se:

Diktatorn i kategorin Årets dokusåpa

Livet i bokstavslandet i kategorin Årets barn- och ungdomsprogram

Programmen som förändrade TV i kategorin Årets fakta- och aktualitetsprogram