Tripp, Trapp, Träd - en serie för de allra yngsta

Nu gör UR en större satsning för förskolebarn i åldrarna 3-5 år. Först ut är tv-serien Tripp, Trapp, Träd - ett pedagogiskt magasin som är skapat utifrån yngsta tittarnas behov och kunskapsnivå. Torsdag 20 augusti kl. 18.00 är det premiär i Barnkanalen. Efter sändning publiceras avsnitten på ur.se och UR Play.

I UR:s Tripp, Trapp, Träd träffar vi de två bästa vännerna Tripp och Trapp – två ekollon som bor högst upp i trädet Träd på torget. I ett spännande äventyr träffar vi olika figurer som bor i och runt Träd. Serien bygger på pedagogiska moment som ska stimulera barnens språkutveckling, matematiska tänkande och empati.

– Med humor, repetition och fantasi vill vi nå de allra yngsta tittarna, säger Caroline Ginner, projektledare på UR. Med programmet vill vi ge barn och pedagoger i förskolan ett pedagogiskt smörgåsbord som både bekräftar de kunskaper barnen har och skapar lust att på egen hand upptäcka och utforska.

I varje avsnitt hör vi specialskrivna berättelser av kända svenska författare och illustratörer som Ulf Stark, Stina Wirsén och Eva Lindström. Bakom en dörr i Träd möter vi även barn som trollar fram olika matematiska former, mönster och begrepp. I fågelholken bor koltrasten Kol-Erik som sjunger en sång om stora och små saker som rimmar och på biografen visas barndokumentärer om barn som gör något för första gången.

Tv-serien Tripp, Trapp, Träd har premiär torsdag 20 augusti klockan 18.00 i Barnkanalen. Efter sändning publiceras avsnitten på UR Play och ur.se.

I satsningen ingår också radiomagasinet Tripp, Trapp, Träd. Där träffar Baura Magnusdottir barn som pratar om sina tankar, funderingar och erfarenheter. Tillsammans lyssnar de på olika mattesånger skrivna av Klas Widén, sånger som bygger på olika mattebegrepp anpassade till barn i åldrarna 3-5 år. Vi får även höra skådespelaren Reine Brynolfsson läsa 12 nyskrivna berättelser av olika svenska barnboksförfattare; bland annat Sylvia och Sami av Eva Lindström, Didi och Gogo av Anna Höglund och Valdemars nappar av Maria Jönsson

Radiomagasinet Tripp, Trapp, Träd har premiär torsdag 1 oktober kl.17.45 i Barnradion i P4.