Tv-premiär för Jens Assurs A Society

Tv-premiär för Jens Assurs A Society

UR är först ut med att sända Jens Assurs angelägna kortfilm A Society. Filmen handlar om elva flyktingar som i väntan, på väg mot det okända, tvingas leva tillsammans instängda i en container. Filmen sänds i SVT1 den 24 april kl. 22.40 och finns därefter i UR Play.

Instängda i en container tvingas elva främlingar på flykt att samexistera. Under sin tid i det begränsade utrymmet ställs de öga mot öga med sina fördomar och rädslor, och det som sker inom gruppen blir till återspeglingar av världen utanför. Den svåra situationen kräver att personerna skapar en fungerande gemenskap, men i slutänden handlar allt om att överleva.

A Society är en film som passar som underlag för diskussion om migration, demografi, internationell politik, främlingsfientlighet, medborgarskap och tolerans. Till terminsstarten hösten 2013 kommer UR att erbjuda pedagogiskt material som tillsammans med filmen kan användas i undervisningen från åk 9 och uppåt.

Filmen finns tillgänglig i UR Play i minst sex månader efter sändning.