Twerking, tennis och normer i UR:s Pop och politik

Ingen sommar utan Pop och politik, vars röda tråd som alltid är hits och historia. I år står normkritik i fokus när programledare Anna Charlotta Gunnarson leder oss genom säsongens åtta avsnitt som handlar om bland annat dans, makt, sex och identifikation. Vi tar reda på vad som hände med damorkestrarna som dominerade 1900-talets första hälft, varför tennis kallas den vita sporten, och så lär vi känna skivbolagsbossen Jill Sinclair.

– Pop och politik tittar på vår moderna historia med hjälp av låtar från 1900-talets början fram till våra dagar. Vi belyser hur popmusiken och samhällsutvecklingen alltid har följts åt. Vår övertygelse är att det roligaste sättet att lära sig mer om förr och nu är att lyssna sig fram. Vad säger texter och genrer om sin samtid och hur påverkas musiken av konkreta händelser i det stora och det lilla? säger Anna Charlotta Gunnarson, producent och programledare för Pop och politik.

Programmet gästas av bland andra Lisa Nilsson och Dregen som pratar makt och musikproduktion respektive manlighetsnormen inom rockmusiken. Om sin egen erfarenhet som artist säger Lisa Nilsson:

– Jag kan tänka på sexistiska situationer som är så hårresande så att jag kan inte ens formulera dem… Det är aldrig en ung flickas ansvar att själv hela tiden sätta gränser och hela tiden ha koll på och navigera i en vuxenvärld vad som är rätt och fel. Utan man ska få respekt bara, punkt slut.

Beatrice Eli berättar om hur hon kom ut via låten "Girls" och Ante Blomberg lyfter punken som en rörelse där alla ryms på samma villkor, tillsammans med De lyckliga kompisarna har han skrivit låten "CP framför sin TV". Andra gäster är Ola Håkansson, Monica Dominique, Ison & Fille och LaGaylia Frazier.

Om Anna Charlotta Gunnarson

Anna Charlotta är journalist, författare, dramatiker, och sedan 2009 producent och programledare för UR:s prisbelönade Pop och politik. Hon har varit nominerad till både Augustpriset och Grammis och sitter även, sedan 2015, i den jury som utser vilka artister som väljs in i Swedish Music Hall of Fame.

Om avsnitten

Serien består av åtta avsnitt som är 54 minuter långa med titlarna: ”Pojkar, pojkar, pojkar”, ”Dans”, ”Bakom kulisserna”, ”Makt”, ”Identifikation”, ”Sex”, ”Mixade lag” och ”Vardag”.

Pop och politik har nypremiär lördagen den 2 juli kl. 11.03 i P4. Alla avsnitt finns tillgängliga på ur.se och UR Play och som podcast, Pop och politik.

För intervjuer kontakta Anna Hagnefur, 08 784 43 18, anna.hagnefur@ur.se