Unga provar vuxenliv på idyllisk skärgårdsö i UR:s nya realityserie – En särskild sommar

Att vara ung kan vara besvärligt nog. Och när omvärlden inte tror att man klarar av något, blir det ännu svårare att bli vuxen. I En särskild sommar flyttar nio ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning in i ett hus i skärgården för att testa vuxenlivet. Kommer de att klara av att gå från skyddade tonåringar till självständiga vuxna – innan sommaren är slut?

Premiär 8 september i SVT2 kl. 20.00 och på UR Play.

- Det jobbigaste med vuxenlivet är väl att stå på egna ben och ta ansvar själv, säger Julia Blomqvist, som är en av deltagarna.

- Min största dröm i att bli vuxen är att ha egna barn. Och ha ett eget telefonabonnemang, säger en annan deltagare, Daniella Sandgren.

Hur klarar man sig som ung med intellektuell funktionsnedsättning om man är tvungen att ta hand om sig själv? Så som vuxna gör. I sex avsnitt följer vi nio ungdomar när de ska fixa allt själva: tvätta, städa, laga mat och ha koll på ekonomin. Ingen mer hjälp från föräldrar, syskon eller lärare.

Programmen behandlar olika relevanta teman om vuxenlivet: relationer, pengar, boende, föräldraskap och hälsa.

- Det var fint att se ungdomarna samarbeta och växa genom utmaningarna de ställdes för i varje program. Och alla kloka tankar och känslor de delar med sig av, säger Matz Lundin projektledare på UR.

Serien är underhållande och relevant för alla som känner igen sig i hur det är att oroa sig för en tonåring som snart ska in i vuxenlivet och klara sig själv. Men projektet bottnar i en målgruppsundersökning gjord i gymnasiesärskolan där det finns ett stort behov av material som diskuterar och belyser det kommande vuxenlivet.

Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd har gjort en forskningsöversikt om övergången från ung till vuxen för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Tidigare forskning från Forskningsrådet visar att personer med intellektuell funktionsnedsättning är en av de grupper som står längst ifrån arbetsmarknaden. Bland unga vuxna är hela 78 procent unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning utanför arbetsmarknaden. Läs mer: Intellektuell funktionsnedsättning och arbete

För intervjuer med de medverkande eller annan information kontakta pressansvarig.

UR är en digital kanal för kunskap och lärande med uppgift att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Sveriges Utbildningsradio, UR är ett oberoende och självständigt public service-bolag som genom kunskap vill bidra till samhället.