UR besöker byn från Myrdals böcker om Kina – gav böckerna en sann bild?

Jan Myrdals bok Rapport från kinesisk by publiceras 1963 och påverkar bilden av Kina i hela världen. Så småningom skriver Myrdal totalt fyra böcker där han skildrar den lilla byn Liu Lin i provinsen Shaanxi utifrån förändringar i det kinesiska samhället. Men hur sann var den bild som gestaltades i Myrdals skildringar? Bildningsbyrån: Rapport från kinesisk by 50 år senare, onsdag 4 april kl. 21.03 i P1.

UR:s Bildningsbyrån besöker den kinesiska byn Liu Lin och träffar personer som kommer ihåg Jan Myrdal. Liu Lin har i dag blivit en förstad till den expanderande miljonstaden Yenan, men Jan Myrdals namn är fortfarande både aktat och välkänt. Den gamle traktorföraren Li Wen Ji kommer ihåg hur Jan Myrdal och fotografen Gun Kessle kom och ställde en massa frågor när han stod på fältet och grävde. Men Li Wen Ji berättar också om kulturrevolutionen och förhållanden kring den som inte finns med i Jan Myrdals böcker. Och hur var det med den stora svälten 1959-1961? Varför står det ingenting om den i böckerna?

UR gör 2012 en satsning för att väcka tankar och öka kunskapen om ett av världens just nu mest inflytelserika länder, Kina.

Bildningsbyrån om Kina sänds onsdagar i P1 kl. 21.03.

Kontakt:
Karoline Malitzki, pressansvarig