UR först på iTunes U

UR först på iTunes U

UR blir först ut av alla public serviceföretag i Europa med att lansera en egen iTunes U sida. Nu finns UR:s nya sida på iTunes U tillgänglig. Här kan man ta del av mer än 400 föreläsningar och seminarier med några av Sveriges bästa föreläsare. Upptäck nya ämnen, följ samhällsdebatten och häng med i aktuell forskning, när du vill, hur du vill.

- Lanseringen av UR på iTunes U är ett led i vår strävan att stärka Sverige som en av de ledande kunskapsnationerna. En digital motorväg står öppen direkt till studenter och lärare och vi har ett omfattande och viktigt innehåll att bidra med, säger Erik Fichtelius, verkställande direktör UR.

UR Samtiden är den första redaktionen på UR som aktivt arbetar med att publicera sina program öppet och tillgängliga för alla. Det här är en tanke som har funnits med sedan starten 2009 och redaktionen har sedan dess jobbat hårt för att klarera alla rättigheter. Idag vid premiären finns över 400 podcast tillgängliga att ladda ned gratis och fler program kommer att fyllas på kontinuerligt.

- UR ska givetvis vara där studenterna är och vi är glada att som första public servicebolaget i Europa även nå vår publik via iTunes U, säger Lena Allerstam redaktionschef på UR Samtiden. Materialet på iTunes U är nedladdningsbart och når nya grupper. Vi sänder och podcastar de bästa talarna, nya upptäckter och smarta samtal för alla nyfikna och kunskapshungriga.

UR ser iTunes U som ett komplement till övriga publiceringsplattformar såsom tv, radio, URPlay samt slutna nätverk. UR arbetar aktivt med att dela med sig av material primärt till lärare och elever, men även till den kunskapstörstande publiken.

Dagens iTunes U lansering är ett första steg i den strategiska utvecklig som UR tagit för att möta framtidens utbildningskrav.

iTunes U är med över 300miljoner nedladdningar ett av världens mest populära utbildningscenter som finns online. Över 800 universitet världen över har sina egna iTunes U-sidor, och nästan hälften av dessa distribuerar sitt innehåll offentligt genom iTunes U Store. Nytt innehåll har precis blivit adderat från universitet i Kina, Hong Kong, Japan, Mexiko och Singapore. iTunes U-användare har nu tillgång till över 350 000 audio- och videofiler från olika utbildningsinstitutioner världen runt.

PERNILLA ANGELIN Presschef
Kommunikationsavdelningen
Kunskapshuset, Oxenstiernsgatan 34, 105 10 Stockholm
TEL: 08 - 784 440 55 0708- 41 56 00  E-POST: pernilla.angelin@ur.se
www.ur.se www.ur.se/play

UR är en digital kanal för kunskap och lärande med uppgift att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Sveriges Utbildningsradio, UR är ett oberoende och självständigt public service-bolag som genom kunskap vill bidra till samhället.