UR framtidsspanar om digitaliseringens påverkan på demokrati och lärande

UR framtidsspanar om digitaliseringens påverkan på demokrati och lärande

Hur påverkar digitaliseringen individen och det demokratiska samtalet? Var går gränsen mellan källkritik och källtillit? Varför är människan mer benägen att sprida falsk information än sådant som är sant? Och hur påverkar digitaliseringen i Kina den svenska skolan?

Onsdagen den 15 augusti arrangerar UR ett seminarium om digitalisering, demokrati och lärande i dag och i framtiden, tillsammans med namnkunniga personer som Katarina Graffman, dr i antropologi och författare, Per Ödling, professor i forskargruppen Bredbandskommunikation vid Lunds universitet, Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi vid Stockholms universitet, Karim Jebari, forskare i filosofi vid Institutet för framtidsstudier, Brit Stakston, mediestrateg, författare och entreprenör, Carl Heath, chef för Digitalisering och Lärande vid Research Institutes of Sweden, Karin Nygårds, författare och låg- och mellanstadielärare i svenska och svenska som andraspråk, Mats Lindgren, vd och grundare av Kairos Future samt Alice Bah Kuhnke, demokrati- och kulturminister.

Samtliga föreläsare och medverkande personer finns tillgängliga för intervjuer under dagen. (Alice Bah Kuhnke endast fram till kl 15.) Kontakta Maria Almström, pressansvarig för UR, 073 950 96 55, för att boka intervjutid.

Program:

13.15–14.00 Registrering

14.00–14.10 UR 40 år – upplevelser som förändrar
UR:s vd Sofia Wadensjö Karén och moderator Katarina Graffman hälsar välkommen.

14.10–14.20 Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke

14.20–15.00 Digital transformation – mänsklig utveckling eller demokratins undergång?
Samhället digitaliseras område för område vilket i sin tur ställer höga krav på digital kompetens. Hur påverkar digitaliseringen individen, demokratibegreppet och det demokratiska samtalet? Per Ödling, Åsa Wikforss och Karim Jebari framtidsspanar och samtalar.

15.00–15.25 Fikapaus

15.25–15.45 När alla har en egen digiformatör – hur blir lärandet då?
Mats Lindgren om utmaningar för skolan och framtidens lärande.

15.45–16.25 Från källkritik till källtillit – skolans största utmaning?
Digital kompetens och digitala verktyg är numera en del av den svenska skolans läroplan och mångas skolvardag. Vad måste lärare och elever kunna? Vilka möjligheter och utmaningar finns? Brit Stakston, Carl Heath och Karin Nygårds om medie- och informationskunnighet, källkritik och källtillit ur ett nationellt och internationellt perspektiv.

16.25–16.30 Katarina Graffman avslutar seminariet

16.30–18.00 Mingel

Tid: Onsdag 15 augusti kl. 14.00–18.00

Plats: Hotel At Six, stora hörsalen, Brunkebergstorg 6, Stockholm

Sveriges Utbildningsradio, UR är ett public servicebolag som ska göra skillnad i människors lärande. UR gör radio- och tv-program som finns på UR Play, UR Skola och sänds via SVT:s och SR:s kanaler. UR driver också Kunskapskanalen tillsammans med SVT. UR:s uppgift är att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser.