Shridevi (andra från vänster) är hirja, dvs transgender, och representerar Indiens tredje kön som blev juridiskt lagligt 15 april 2014. Här syns Shridevi på Pride Bombay 2018. Foto: Daniel Stein

UR ger perspektiv på världen inför valet

I sommar sänder UR flera program om demokrati som vänder sig till förstagångsväljare och andra kunskapstörstiga. Perspektiv på världen är en serie som reser till olika platser i världen och undersöker frågor om extremism, mänskliga rättigheter, nationella självbilder och krig.

I sommar sänder UR en rad tv- och radioprogram som söker svar på de viktigaste frågorna inför det kommande riksdagsvalet. Många ska rösta för första gången, både unga vuxna och nya medborgare i Sverige. UR:s serie Perspektiv på världen ger kunskap om demokrati men manar samtidigt till diskussion om vår tids stora frågor som yttrandefrihet och mänskliga rättigheter i världen.

- Många förstagångsväljare tycker att samhället kommer med pekpinnar när det handlar om demokrati och stora samhällsfrågor. I Perspektiv på världen finns inga färdiga svar eller lösningar utan det är ett program som ställer nya frågor, säger Lotta Lejdström, projektledare UR.

Perspektiv på världen är en UR-serie som i dokumentär form tar med tittaren på en resa till olika platser runt om i världen. Hur fungerar extremism och hur långt är vi beredda att gå för vår övertygelse? Hur påverkar krig och terror och vad gör vi för att förhindra det? Hur är vår självbild och hur står sig Sverige i frågor kring jämlikhet och integration jämfört med övriga världen? I programmen möter vi personer med olika åsikter och förutsättningar. Det som är självklart för någon är en omöjlighet för en annan.

- Genom att få en vidare blick för vår omvärld och en större förståelse för olika människors perspektiv hoppas jag att programmen bidrar till att analysera vår tids stora frågor, fortsätter Lotta Lejdström, UR.

Perspektiv på världen har premiär i SVT2 24/7 kl 21.45. Första avsnittet sänds strax före Europrides invigning i Stockholm och har temat hbtq-rättigheter i världen.

Andra UR-program som sänds innan valet går att hitta på UR Play och UR Skola samt i sändningar på SVT och i Sveriges Radio enligt följande:

* Fatta Sveriges demokrati, en UR-serie i fyra delar. För att lära sig mer om hur Sverige styrs får två unga, nyfikna programledare olika praktiska uppdrag som är kopplade till grundläggande samhällsfunktioner och politiska frågor. Startar i SVT1 den 8 augusti kl 22.00

* Har jag något val? En UR-dokumentär som tittar närmare på hur "dark ads" och "fake news" fungerar, vad en filterbubbla är, om valkampanjande ur historisk vinkel och hur vi kan bli mer källkritiska på nätet. Sänds i SVT1 den 1 augusti kl 22.00

* Tänk till: talk show special ger utrymme till förstagångsväljare att diskutera sina hjärtefrågor inför valet. Sänds fyra onsdagar innan valet med start den 15 augusti kl 23.00 i SVT1. Paneldeltagarna har medverkat i UR:s djupintervjuer med 100 ungdomar mellan 18-22 år och är en del i ett unikt samtalsprojekt för att låta unga människor prata fritt om sina åsikter.

* En ny 2018-version av den tidigare UR-serien Dröm om demokrati hittas på UR Play.

* Detaljerna är ett radioprogram om politisk nutidshistoria. Sänds i P1 på tisdagar kl 21.03, från den 24 juli fram till valet.

* Fejk är ett radioprogram om kritiskt tänkande. S k "fake news" är inte något nytt utan att människan har alltid fått hantera falska historier, medvetet ljug och konspirationsteorier. Sänds i P4 lördagar kl 11.03, från den 21 juli fram till valet.

* Fakta eller feeling? Ett radioprogram som reder ut vilka påståenden som är sanna eller mest bygger på feeling. Det tar upp hur politiska frågor sätts på agendan, hur makthavare jobbar med att väcka opinion och hur man kan känna igen en fejkad nyhet. Sänds i P3 torsdagar kl 18.03 från den 14 juni fram till 25 oktober.

UR bidrar, genom sitt särskilda utbildnings- och folkbildningsuppdrag, med kunskapsprogram som behövs för att förstå vår samtid och delta i vårt demokratiska samhälle.