UR har lämnat in sitt remissvar

Idag har UR lämnat in sitt remissvar på Ett oberoende public service för alla – nya möjligheter och ansvar (SOU 2018:50).

UR instämmer i stora delar av betänkandets förslag och menar att den i huvudsak beskriver public services roll på ett framåtsyftande sätt. Däremot har inte betydelsen av UR:s särskilda utbildningsuppdrag och hur UR kan göra skillnad nästa tillståndsperiod lyfts fram tillräckligt tydligt.

- I över 40 år har UR bidragit till att minska kunskapsklyftorna i Sverige. Vi ser idag ett ökat behov av utbildning. Möjligheten att få ny kunskap genom hela livet för att kunna fatta medvetna beslut baserade på fakta är grunden i ett demokratiskt samhälle, säger Sofia Wadensjö Karén, vd för UR.

UR välkomnar att public service-bolagen nu föreslås ges större flexibilitet när det gäller att tillgängliggöra sitt utbud på de digitala plattformarna men anser att det bör gälla fler grupper än barn, unga och nationella minoriteter. UR betonar vikten av att få finnas på alla plattformar, det är avgörande att UR finns där användarna finns och att alla enkelt ska kunna ha tillgång till UR:s kvalitativa utbud.

I övrigt ser UR positivt på att ökade resursbehov har hörsammats och att UR:s ambitioner för insatser inom medie- och informationskunnighet (MIK) och satsningar riktade till nyanlända i Sverige särskilt lyfs fram.

Läsa hela remissvaret i bifogad fil.

Sveriges Utbildningsradio, UR är ett public servicebolag som ska göra skillnad i människors lärande. UR gör tv- och radioprogram som finns på UR Play, UR Skola och sänds via SVT:s och SR:s kanaler. UR driver också Kunskapskanalen tillsammans med SVT. UR:s uppgift är att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser.