​UR kommenterar direktiven till Public Service-kommittén

​UR kommenterar direktiven till Public Service-kommittén

Idag fattade regeringen beslut om direktiven till Public Service-kommittén.

UR ser fram emot konstruktiva diskussioner med utredningen om hur UR:s särskilda roll inom utbildningen och folkbildningen kan utvecklas framöver.

• Det är väldigt bra att Public service-kommittén nu ska fokusera på att hitta en modern långsiktigt hållbar reglering så att UR:s pedagogiska berättande och utbud av utbildningsprogram ännu bättre kan nå sina målgrupper på de plattformar de själva använder.

- Genom att tillgängliggöra UR:s utbildningsutbud med hög kunskapsdensitet även för allmänheten bidrar UR till folkbildningen och det livslånga lärandet, säger UR:s vd Christel Tholse Willers.

Som ett oberoende och självständigt public service-bolag hoppas UR nu kunna stärka sin unika roll inom utbildningsområdet. Att göra skillnad i människors lärande och bidra till att öka kunskapen för alla är viktigare än någonsin.

För intervjuförfrågningar kontakta:

Cecilia Roos, strategichef 0730-567149 eller cecilia.roos@ur.se